Sebepojetí dětí z dětských domovů a z rodin
Self-Concept of Children from Institutional Care and Families
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77619Identifiers
Study Information System: 147537
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sebepojetí, identita, ústavní výchova, dětský domov, dítě, rodina, gender, vztah, adolescenceKeywords (English)
self-concept, identity, institutional care, foster home, child, family, gender, relationship, adolescenceBakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí dětí ve věku 11 - 12 let. Jejím cílem je charakterizovat sebepojetí dětí tohoto věku v závislosti na typu výchovné péče. To je pojeno s popsáním a porozuměním odlišnostem tohoto fenoménu u dětí z rodin a z dětských domovů. V teoretické části práce je věnován prostor k popsání konstruktu sebepojetí a k předestření odlišné sociální zkušenosti, zejména vztahové, u dětí z rodin a z dětských domovů. V rámci výzkumu je pomocí rozhovorů zjišťována podoba sebepojetí a jeho komponent. Vysvětleny jsou i nalezené podobnosti a odlišnosti v sebepojetí dětí z rodin a z dětských domovů, které jsou následně komparovány s teoretickým podkladem.
This thesis deals with self-concept of children in the range of age 11-12 years. The aim of the thesis is to describe self-concept of children related to a kind of institutional care. The author attempts to understand and characterize a difference in self-concept of children with family background and children comming from institutional care. In the theoretical part, the term "self-concept" is formulated. The different social experiences resulting from social background that a child comes from are introduced. The experimental part is focused on an investigation of children self-concept using an interview. The results from experiment are explained and compared with literature research.