Show simple item record

Satisficing Detection in online Research in the Czech Republic within online Panel Recruitment
dc.contributor.advisorRemr, Jiří
dc.creatorKönigová, Martina
dc.date.accessioned2020-08-25T12:41:39Z
dc.date.available2020-08-25T12:41:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/77441
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with detection of satisficing caused by not reading the instruction below a question in the online survey in the Czech Republic. First, the issues of online survey is introduced from the theoretical point of view and cognitive aspects of the proces of creating a response to survey questions is described. Further, the term satisficing is explained, including its sources, forms and ways of measurement, and surveys and studies focused on satisficing detection are presented, including Instructional manipulation checks method which is crucial for the practical part of this thesis. Based on previously executed studies, the author designs hypotheses about the presence of satisficing in the online survey in the Czech Republic, and about the effect of respondent's socio-demographic and other factual characteristics; these hypotheses are subsequently verified using data from the conducted quantitative survey. The research results reveal considerable presence of satisficing caused by not reading the instruction below a question in the online survey. Furthermore, the impact of some socio-demographic and factul characteristics on the total amount of incorrectly answered control IMCs was proved. Building a model used to predict the probability with which the respondent will engage in...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá detekcí satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou v online výzkumu v České republice. V práci je nejprve z teoretického hlediska představena problematika online výzkumu a jsou popsány kognitivní aspekty procesu utváření odpovědi na dotazníkové otázky. Dále je vysvětlen pojem satisficing, včetně představení jeho zdrojů, forem a možností měření, a jsou představeny výzkumy a studie zaměřené na detekci satisficingu, a to včetně nástroje kontrolní nachytávací otázky (instructional manipulation check), která je stěžejní pro praktickou část této práce. Na základě doposud realizovaných studií navrhuje autorka hypotézy o přítomnosti satisficingu v online výzkumu v České republice a o vlivu sociodemografických a dalších faktografických charakteristik respondenta na přítomnost satisficingu v online výzkumu, které jsou následně ověřeny na datech z provedeného kvantitativního výzkumu. Výsledky výzkumu odhalují nezanedbatelnou přítomnost satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou v online výzkumu. Dále byl prokázán vliv některých sociodemografických a faktografických charakteristik na celkový počet špatně zodpovězených kontrolních IMC otázek. Sestavení modelu, který by predikoval pravděpodobnost, že se respondent dopustí satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectonline surveyen_US
dc.subjectsystematic erroren_US
dc.subjectbiasen_US
dc.subjectsatisficingen_US
dc.subjectonline průzkumcs_CZ
dc.subjectnevýběrová chybacs_CZ
dc.subjectvychýlení (bias)cs_CZ
dc.subjectsatisficingcs_CZ
dc.titleDetekce satisficingu v online výzkumu v České republice v rámci předrekrutovaného online panelucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-20
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId137321
dc.title.translatedSatisficing Detection in online Research in the Czech Republic within online Panel Recruitmenten_US
dc.contributor.refereeHendl, Jan
dc.identifier.aleph002094400
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá detekcí satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou v online výzkumu v České republice. V práci je nejprve z teoretického hlediska představena problematika online výzkumu a jsou popsány kognitivní aspekty procesu utváření odpovědi na dotazníkové otázky. Dále je vysvětlen pojem satisficing, včetně představení jeho zdrojů, forem a možností měření, a jsou představeny výzkumy a studie zaměřené na detekci satisficingu, a to včetně nástroje kontrolní nachytávací otázky (instructional manipulation check), která je stěžejní pro praktickou část této práce. Na základě doposud realizovaných studií navrhuje autorka hypotézy o přítomnosti satisficingu v online výzkumu v České republice a o vlivu sociodemografických a dalších faktografických charakteristik respondenta na přítomnost satisficingu v online výzkumu, které jsou následně ověřeny na datech z provedeného kvantitativního výzkumu. Výsledky výzkumu odhalují nezanedbatelnou přítomnost satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou v online výzkumu. Dále byl prokázán vliv některých sociodemografických a faktografických charakteristik na celkový počet špatně zodpovězených kontrolních IMC otázek. Sestavení modelu, který by predikoval pravděpodobnost, že se respondent dopustí satisficingu formou nečtení instrukce pod otázkou,...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with detection of satisficing caused by not reading the instruction below a question in the online survey in the Czech Republic. First, the issues of online survey is introduced from the theoretical point of view and cognitive aspects of the proces of creating a response to survey questions is described. Further, the term satisficing is explained, including its sources, forms and ways of measurement, and surveys and studies focused on satisficing detection are presented, including Instructional manipulation checks method which is crucial for the practical part of this thesis. Based on previously executed studies, the author designs hypotheses about the presence of satisficing in the online survey in the Czech Republic, and about the effect of respondent's socio-demographic and other factual characteristics; these hypotheses are subsequently verified using data from the conducted quantitative survey. The research results reveal considerable presence of satisficing caused by not reading the instruction below a question in the online survey. Furthermore, the impact of some socio-demographic and factul characteristics on the total amount of incorrectly answered control IMCs was proved. Building a model used to predict the probability with which the respondent will engage in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV