Volná kresba dětí předškolního věku
Spontaneous drawing in preschool age
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76934Identifiers
Study Information System: 162059
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kresba, volná kresba, předškolní věk, dítěKeywords (English)
drawing, spontaneous drawing, preschool age, childBakalářská práce je zaměřena na volnou kresbu dětí předškolního věku. Jejím cílem je zjistit, jak a co kreslí dnešní předškolní děti. Teoretická část práce se věnuje charakteristice předškolního dítěte. Dále je v ní podrobněji rozebrána kresba, její vývoj, témata, která se v ní vyskytují, typologie kreslířů a pojetí kresby. V praktické části sleduji, jaká témata a motivy se v kresbě předškolních dětí objevují. Následuje analýza citových prožitků dětí při kreslení, frekvence kresby a užité techniky. Také zkoumám a popisuji typologie kreslířů a pojetí kresby, která vycházejí z poznatků odborné literatury. Na konci práce hodnotím dosažené výsledky jednotlivých analýz. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Bachelor thesis is focused on freehand drawing of preschool children. Its aim is to find how present preschoolers draw. The theoretical part deals with the characteristics of preschool children. Then the thesis concentrates on drawing, its development, topics that appear, typology of cartoonists and draw concepts. In the practical part of the thesis I watch, what topics and themes appear in drawing of preschool children. Follow analysis of the emotional experience of children during drawing, drawings frequency and applied techniques. I also explore and describe the typology of cartoonists and concept drawings, which are based on knowledge of literature. At the end of the work I evaluate the results of individual analyzes. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)