Výchova v terezínském ghettu (na základě analýzy časopisů vydávaných dětmi)
Education in the getto Terezín (based on the analysis of the magazines published by the children)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76818Identifikátory
SIS: 162983
Kolekce
- Kvalifikační práce [23261]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
13. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ghetto Terezín, Kinderheimy, péče o mládež, výchova v a pro společenství, tajné vyučování, dětské časopisy, spolupráce a přátelství, terezínští vychovatelé, dětští autoři, terezínská morálka, vzdor proti osudu, smysl životaKlíčová slova (anglicky)
Ghetto Terezín, Kinderheims (children's homes), youth care, education in and for a community, secret lessons, children's magazines, cooperation and friendship, the tutors of Terezín, children authors, Terezín morality, the defiance of fate, the sense of lifeTato bakalářská práce se zabývá tématem výchovy a vzdělávání židovských dětí v terezínském ghettu v období Protektorátu Čechy a Morava. Je zaměřena na to, jakým způsobem se odráží výsledky působení terezínských vychovatelů a učitelů v časopisech, které zde tajně psaly židovské děti v letech 1942 - 1944. Odraz výchovy v časopisecké tvorbě dětí je doložen na ukázkách ze čtyř vybraných časopisů a jejich obsahové analýze. Z ní je patrný pozitivní vliv terezínské výchovné koncepce ("výchova v a pro společenství") a osobního příkladu dospělých, kteří s dětmi pracovali - vychovatelů i učitelů.
This thesis deals with the subject concerning the education of jewish children in the ghetto Terezín during the Protectorate of Bohemia and Moravia. It is focused on how the results of the tutors' and the teachers' educational influence are reflected in the magazines illegally written by jewish children in 1942 - 1944. The quotations from four selected magazines and their content analysis prove the reflexion of the education in the children's literary work. They apparently show a positive influence of the Terezín educational conception ("education in and for a community") and a personal example of the adults who worked with the children - the tutors and the teachers.