Show simple item record

Power of ideology: Selective Gray's and Gruber's constructs
dc.contributor.advisorHavelková, Hana
dc.creatorRottenbornová, Zdeňka
dc.date.accessioned2017-06-01T04:23:04Z
dc.date.available2017-06-01T04:23:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/76268
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá analýzou dvou pop-psychologických příruček zaměřených na téma vztahů mezi muži a ženami. Konkrétně se jedná o publikace amerického psychologa J. Graye "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" a český ekvivalent "Proč ženy muže nechápou" od D. Grubera. Základní výzkumnou otázkou práce je, jak jsou v pop-psychologické literatuře konstruovány genderové stereotypy a jakými mechanismy jsou ukotvovány. Teoretickým východiskem je jak vliv pop-psychologie na čtenářstvo, tak i představení základních konceptů především ve vztahu ke genderu jako analytické kategorii, genderovému řádu, genderovým stereotypům a mechanismům konstruování a udržování maskulinity a feminity. Empirický výzkum představuje kvalitativní obsahovou analýzu a diskurzivní analýzu knihy "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" v komparaci s českým titulem "Proč ženy muže nechápou". Zaměřili jsme se především na to, jak autoři publikací pracují s genderovými stereotypy o mužích a ženách a jak dochází ke konstruování zdánlivě věčných a univerzálních binárních genderových reprezentací.cs_CZ
dc.description.abstractThis master's thesis deals with the analysis of two popular psychological handbooks focusing on relationships between men and women, namely the book "Men are from Mars, women are from Venus" by American psychologist J. Gray, and the Czech equivalent "Why women can't understand men" by D. Gruber. The main research question of this thesis is how gender stereotypes are created in popular psychology literature and by what means they become naturalized. The theoretical starting point is both the influence of popular psychology on its audience as well as the introduction of the basic concepts in their relation to gender as an analytic category, gender order, gender stereotypes and mechanisms of forming and maintaining masculinity and femininity. Empirical research presents qualitative content analysis and discourse analysis of "Why men are from Mars", women are from Venus compared with the Czech book "Why women can't understand men". The research mainly focuses on how these two authors work with gender stereotypes about men and women and their forming of seemingly everlasting and universal gender binarism.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectpop-psychologiecs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectgenderový řádcs_CZ
dc.subjectgenderové stereotypycs_CZ
dc.subjectknihy o mužsko-ženských vztazíchcs_CZ
dc.subjectmechanismy konstruování a udržování genderového řáducs_CZ
dc.subjectkvalitativní analýza obsahucs_CZ
dc.subjectdiskurzivní analýzacs_CZ
dc.subjectpopular psychologyen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgender orderen_US
dc.subjectgender stereotypesen_US
dc.subjectbooks about relationships between men and womenen_US
dc.subjectmechanisms of forming and maintaining gender orderen_US
dc.subjectqualitative content analysisen_US
dc.subjectdiscourse analysisen_US
dc.titleSíla ideologie: Selektivní konstrukty Graye a Gruberacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-16
dc.description.departmentDepartment of Gender Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra genderových studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId136943
dc.title.translatedPower of ideology: Selective Gray's and Gruber's constructsen_US
dc.contributor.refereeKobová, Ĺubica
dc.identifier.aleph002093092
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá analýzou dvou pop-psychologických příruček zaměřených na téma vztahů mezi muži a ženami. Konkrétně se jedná o publikace amerického psychologa J. Graye "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" a český ekvivalent "Proč ženy muže nechápou" od D. Grubera. Základní výzkumnou otázkou práce je, jak jsou v pop-psychologické literatuře konstruovány genderové stereotypy a jakými mechanismy jsou ukotvovány. Teoretickým východiskem je jak vliv pop-psychologie na čtenářstvo, tak i představení základních konceptů především ve vztahu ke genderu jako analytické kategorii, genderovému řádu, genderovým stereotypům a mechanismům konstruování a udržování maskulinity a feminity. Empirický výzkum představuje kvalitativní obsahovou analýzu a diskurzivní analýzu knihy "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" v komparaci s českým titulem "Proč ženy muže nechápou". Zaměřili jsme se především na to, jak autoři publikací pracují s genderovými stereotypy o mužích a ženách a jak dochází ke konstruování zdánlivě věčných a univerzálních binárních genderových reprezentací.cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis deals with the analysis of two popular psychological handbooks focusing on relationships between men and women, namely the book "Men are from Mars, women are from Venus" by American psychologist J. Gray, and the Czech equivalent "Why women can't understand men" by D. Gruber. The main research question of this thesis is how gender stereotypes are created in popular psychology literature and by what means they become naturalized. The theoretical starting point is both the influence of popular psychology on its audience as well as the introduction of the basic concepts in their relation to gender as an analytic category, gender order, gender stereotypes and mechanisms of forming and maintaining masculinity and femininity. Empirical research presents qualitative content analysis and discourse analysis of "Why men are from Mars", women are from Venus compared with the Czech book "Why women can't understand men". The research mainly focuses on how these two authors work with gender stereotypes about men and women and their forming of seemingly everlasting and universal gender binarism.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra genderových studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV