Vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte na prvním stupni základní školy
The influence of shared custody on the child's school success in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76250Identifiers
Study Information System: 161859
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
střídavá péče o dítě, základní funkce rodiny, zájem dítěte, rodičovská odpovědnost, školní úspěšnostKeywords (English)
joint custody, major functions of family, child needs, parental responsibilities, school successfulness of childrenTématem diplomové práce je vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte. V teoretické části popisuji současnou rodinu a její základní funkce. Mapuji situaci v legislativě v České republice, zabývám se okolnostmi, jak rozhodují české soudy o svěření dětí do péče po rozvodu rodičů, zda se počet dětí žijících ve střídavé péči zvyšuje. Zajímá mne, zda soudy rozhodují v zájmu dítěte. V další části se zaměřuji na definování školní úspěšnosti a chování žáka mladšího školního věku. Naznačuji faktory, které mohou mít vliv na školní úspěch. V praktické části prezentuji výsledky mého kvalitativního výzkumu. Zkoumám vliv střídavé péče na školní úspěšnost dítěte z pohledu třídních učitelů. Zjišťuji, jak se projevují děti, které žijí po rozvodu rodičů ve střídavé péči, a zajímá mne, zda třídní učitelé zaznamenali určité znaky, které by tyto děti spojovaly.
The topic of this diploma thesis is the influence of joint custody on school successfulness of a child. In the theoretical part I describe a contemporary family and major functions of the family. I chart the situation of legislation in the Czech Republic, I deal with circumstances how the Czech courts make a decision about commiting children into parental care after a divorce of their parents and whether the number of children being involved in joint custody increases. I am really interested in the fact whether the courts make a decision based on the child needs. Following this part I focus on the definition of school successfulness of children and the behaviour of younger learners. I indicate the factors that could have an influence on school successfulness. In the practical part I present the results of my qualitative research. I explore the influence of joint custody into child school successfulness from the point of view of class teachers. I survey the behaviour of children who live in joint custody after the divorce of parents and I also take an interest into the fact whether the class teacher have noticed any features that could connect these children.