Show simple item record

Czech grammar schools, their students and teachers, 1867-1918
dc.contributor.advisorHlavačka, Milan
dc.creatorŘezníčková, Kateřina
dc.date.accessioned2018-10-29T19:23:48Z
dc.date.available2018-10-29T19:23:48Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/7622
dc.description.abstractbouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines the development, character and routine of an ordinary day of Czech middle schools. The first chapter outlines the changes in middle school education throughout the 'long' 19th Century. The summary of these changes begins at the end of the 18th Century, the time of the educational reforrns introduced by Maria Theresa and Joseph II, and is followed by a brief summary of the changes in the first half of the 19th Century. Detailed research has been done into the history of middle schools, from 1848 (from Bonitz-Exner Outline, a fundamental document which influenced changes in the educational system for many years) until the collapse of the Austro-Hungarian Empire. The main focus is on the period from 1867; this year was the catalyst for the major development of Czech middle schools. Briefly mentioned are the changes and restrictions caused by the First World War; there is also a section dedicated to middle school education for girls. The second chapter concentrates on specific areas of middle school education, such as: who studied, and on what terrns; programmes of study; the curriculum of individua! subjects. The structure of the school year and the daily school time-table is also examined. Detailed study has been made of marking and the context and demands of final exams. Furtherrnore,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČeské střední školy, jejich studenti a profesoři v letech 1867 až 1918cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-09-12
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId23482
dc.title.translatedCzech grammar schools, their students and teachers, 1867-1918en_US
dc.contributor.refereeLenderová, Milena
dc.contributor.refereeRýdl, Karel
dc.identifier.aleph000641153
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Historyen_US
thesis.degree.disciplineČeské dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeské dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csbouřlivým vývojem i rozvojem. Během tohoto období se zněkolikanásobil jejich počet a rozrostla jejich síť. V roce 1848 existovalo v Čechách pouze devět gymnázií, na nichž se alespoň částečně prosazovala ve vyučování čeština a jedna reálka (reálky se ovšem staly středními školami až po zavedení Bonitz-Exnerova nástinu). Těsně před první světovou válkou už bylo českých středních škol přesně sedmdesát. Rozšiřování nabídky středoškolského studia ale samozřejmě nebylo jen záležitostí Čechů, k podobnému rozvoji docházelo v celém Rakousku-Uhersku, i když přece jen o něco rychleji se rozrůstalo školství národní, vždyť úspěchy v boji za české školy byly také politickou záležitostí. V této době se také krystalizuje obsah středoškolského studia do té podoby, která posléze ovlivnila i celou první polovinu dvacátého století. Klasická gymnázia se definitivně odpoutala od středověkého modelu, když do svých zdí začala vpouštět také přírodovědné předměty a moderní jazyky. Hledaly se také nové cesty, jak sblížit reálné, původně především prakticky zaměřené vzdělání a klasické, humanitně orientované vzdělání. Osnovy některých předmětů na reálkách se proto začaly do značné míry připodobňovat gymnaziálním. Jiným řešením téhož problému bylo vytvoření nového typu školy, který alespoň zčásti nabízel svým studentům obojí...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the development, character and routine of an ordinary day of Czech middle schools. The first chapter outlines the changes in middle school education throughout the 'long' 19th Century. The summary of these changes begins at the end of the 18th Century, the time of the educational reforrns introduced by Maria Theresa and Joseph II, and is followed by a brief summary of the changes in the first half of the 19th Century. Detailed research has been done into the history of middle schools, from 1848 (from Bonitz-Exner Outline, a fundamental document which influenced changes in the educational system for many years) until the collapse of the Austro-Hungarian Empire. The main focus is on the period from 1867; this year was the catalyst for the major development of Czech middle schools. Briefly mentioned are the changes and restrictions caused by the First World War; there is also a section dedicated to middle school education for girls. The second chapter concentrates on specific areas of middle school education, such as: who studied, and on what terrns; programmes of study; the curriculum of individua! subjects. The structure of the school year and the daily school time-table is also examined. Detailed study has been made of marking and the context and demands of final exams. Furtherrnore,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV