Show simple item record

Psychosocial inhibitors of burnout syndrom teachers in primary education from pedagogical - psychological center psychologist perspective
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorPříkazská, Irena
dc.date.accessioned2020-11-26T21:23:08Z
dc.date.available2020-11-26T21:23:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/76176
dc.description.abstractAnotation: This work si about burnout syndrome among teachers especially the second stage of basic education with a focus on Pilsen. Is principally engaged in psychosocial attributes that either enhance or inhibit symptoms teachers burnout. The theoretical part deals with general plane, summarizes some of the current scientific findings related to burnout in the Czech Republic and abroad. Describes how it is possible to influence susceptibility to burnout teachers. Empirical part refers to the obtained information on randomly selected primary schools in Pilsen, specifically in ten teachers of second stage of primary school. Monitors both the general demographic factors, but also includes the results of Shirom Melamed Burnout Measure (SMBM) and qualitative analysis of the findings resulting from personal interviews with teachers. Empirical part is an indication of the frequency of the burned teachers in the sample as well as levels of social support from family, colleagues and executives. It describes the most common health problems, but also coping strategies used by teachers in prevention.en_US
dc.description.abstractAnotace: Tato práce pojednává o syndromu vyhoření u učitelů zejména druhého stupně základního školství se zaměřením na Plzeň. Zabývá se zejména psychosociálními atributy, které buď umocňují, nebo inhibují projevy vyhořívání pedagogických pracovníků. Teoretická část se zabývá obecnou rovinou, shrnuje některá dosavadní vědecká zjištění vztahující se k syndromu vyhoření u nás i v zahraničí. Popisuje, jak je možno ovlivnit náchylnost k vyhoření učitelů. Empirická část vypovídá o zjištěných údajích na náhodně vybraných základních školách v Plzni konkrétně u deseti učitelů druhého stupně základních škol. Sleduje jednak obecné demografické faktory, ale zahrnuje též výsledky Shirom - Melamed Burnout Measure (SMBM) i závěry kvalitativní analýzy vyplývající z osobních rozhovorů s učiteli. Empirická část rovněž vypovídá o četnosti vyhořelých pedagogů v daném vzorku i o míře sociální podpory ze strany rodiny, kolegů a vedoucích pracovníků. Popisuje nejčastější zdravotní obtíže, ale i copingové strategie užívané pedagogy v rámci prevence.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKeywords: burnouten_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectsecond stage of basic educationen_US
dc.subjectPilsenen_US
dc.subjectsupervisionen_US
dc.subjectfamily supporten_US
dc.subjectpeer supporten_US
dc.subjectsupport executivesen_US
dc.subjectemployee benefitsen_US
dc.subjectKlíčová slova: syndrom vyhořenícs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectdruhý stupeň základního školstvícs_CZ
dc.subjectPlzeňcs_CZ
dc.subjectsupervizecs_CZ
dc.subjectpodpora rodinycs_CZ
dc.subjectpodpora kolegiálnícs_CZ
dc.subjectpodpora vedoucích pracovníkůcs_CZ
dc.subjectzaměstnanecké benefitycs_CZ
dc.titlePsychosociální inhibitory syndromu vyhoření učitele v základním školství z pohledu poradenského psychologacs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-02-01
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId150149
dc.title.translatedPsychosocial inhibitors of burnout syndrom teachers in primary education from pedagogical - psychological center psychologist perspectiveen_US
dc.contributor.refereeViktorová, Ida
dc.identifier.aleph002071102
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csAnotace: Tato práce pojednává o syndromu vyhoření u učitelů zejména druhého stupně základního školství se zaměřením na Plzeň. Zabývá se zejména psychosociálními atributy, které buď umocňují, nebo inhibují projevy vyhořívání pedagogických pracovníků. Teoretická část se zabývá obecnou rovinou, shrnuje některá dosavadní vědecká zjištění vztahující se k syndromu vyhoření u nás i v zahraničí. Popisuje, jak je možno ovlivnit náchylnost k vyhoření učitelů. Empirická část vypovídá o zjištěných údajích na náhodně vybraných základních školách v Plzni konkrétně u deseti učitelů druhého stupně základních škol. Sleduje jednak obecné demografické faktory, ale zahrnuje též výsledky Shirom - Melamed Burnout Measure (SMBM) i závěry kvalitativní analýzy vyplývající z osobních rozhovorů s učiteli. Empirická část rovněž vypovídá o četnosti vyhořelých pedagogů v daném vzorku i o míře sociální podpory ze strany rodiny, kolegů a vedoucích pracovníků. Popisuje nejčastější zdravotní obtíže, ale i copingové strategie užívané pedagogy v rámci prevence.cs_CZ
uk.abstract.enAnotation: This work si about burnout syndrome among teachers especially the second stage of basic education with a focus on Pilsen. Is principally engaged in psychosocial attributes that either enhance or inhibit symptoms teachers burnout. The theoretical part deals with general plane, summarizes some of the current scientific findings related to burnout in the Czech Republic and abroad. Describes how it is possible to influence susceptibility to burnout teachers. Empirical part refers to the obtained information on randomly selected primary schools in Pilsen, specifically in ten teachers of second stage of primary school. Monitors both the general demographic factors, but also includes the results of Shirom Melamed Burnout Measure (SMBM) and qualitative analysis of the findings resulting from personal interviews with teachers. Empirical part is an indication of the frequency of the burned teachers in the sample as well as levels of social support from family, colleagues and executives. It describes the most common health problems, but also coping strategies used by teachers in prevention.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV