Psychosociální inhibitory syndromu vyhoření učitele v základním školství z pohledu poradenského psychologa
Psychosocial inhibitors of burnout syndrom teachers in primary education from pedagogical - psychological center psychologist perspective
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76176Identifikátory
SIS: 150149
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Klíčová slova: syndrom vyhoření, učitel, druhý stupeň základního školství, Plzeň, supervize, podpora rodiny, podpora kolegiální, podpora vedoucích pracovníků, zaměstnanecké benefityKlíčová slova (anglicky)
Keywords: burnout, teacher, second stage of basic education, Pilsen, supervision, family support, peer support, support executives, employee benefitsAnotace: Tato práce pojednává o syndromu vyhoření u učitelů zejména druhého stupně základního školství se zaměřením na Plzeň. Zabývá se zejména psychosociálními atributy, které buď umocňují, nebo inhibují projevy vyhořívání pedagogických pracovníků. Teoretická část se zabývá obecnou rovinou, shrnuje některá dosavadní vědecká zjištění vztahující se k syndromu vyhoření u nás i v zahraničí. Popisuje, jak je možno ovlivnit náchylnost k vyhoření učitelů. Empirická část vypovídá o zjištěných údajích na náhodně vybraných základních školách v Plzni konkrétně u deseti učitelů druhého stupně základních škol. Sleduje jednak obecné demografické faktory, ale zahrnuje též výsledky Shirom - Melamed Burnout Measure (SMBM) i závěry kvalitativní analýzy vyplývající z osobních rozhovorů s učiteli. Empirická část rovněž vypovídá o četnosti vyhořelých pedagogů v daném vzorku i o míře sociální podpory ze strany rodiny, kolegů a vedoucích pracovníků. Popisuje nejčastější zdravotní obtíže, ale i copingové strategie užívané pedagogy v rámci prevence.
Anotation: This work si about burnout syndrome among teachers especially the second stage of basic education with a focus on Pilsen. Is principally engaged in psychosocial attributes that either enhance or inhibit symptoms teachers burnout. The theoretical part deals with general plane, summarizes some of the current scientific findings related to burnout in the Czech Republic and abroad. Describes how it is possible to influence susceptibility to burnout teachers. Empirical part refers to the obtained information on randomly selected primary schools in Pilsen, specifically in ten teachers of second stage of primary school. Monitors both the general demographic factors, but also includes the results of Shirom Melamed Burnout Measure (SMBM) and qualitative analysis of the findings resulting from personal interviews with teachers. Empirical part is an indication of the frequency of the burned teachers in the sample as well as levels of social support from family, colleagues and executives. It describes the most common health problems, but also coping strategies used by teachers in prevention.