dc.contributor.advisor | Vondrová, Naďa | |
dc.creator | Zenkl, David | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T02:01:43Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T02:01:43Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/75575 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá konstruktivistickým přístupem k zavedení kosinové a sinové věty na střední škole. Cílem bylo vytvořit doporučení pro výukovou praxi charakteristické podnětným přístupem k výuce kosinové a sinové věty. Tento přístup vychází z dostupné literatury a staví na zkušenostech z vlastní výuky tohoto tématu. Podnětným přístupem je myšlen přístup, který je v souladu s principy konstruktivismu a klade důraz na vlastní aktivní poznávání žáků. Současné učebnice pro střední školy byly analyzovány z matematicko-didaktického hlediska s cílem popsat, jak je tematika zpracována v publikacích dostupných učitelům, a získat inspiraci pro vlastní přístup. Vlastní výukový přístup byl založen na teorii generických modelů a byl realizován v rámci výuky ve dvou třídách gymnázia. Data sebraná při výuce kosinové a sinové věty (tedy videozáznamy výuky, terénní zápisky z výuky a žákovské artefakty) byla analyzována kvalitativním způsobem. Práce podrobně popisuje průběh výuky s důrazem na klíčové fáze objevu obou vět. Je sledováno zapojení žáků v tomto procesu. Tam, kde výuka neprobíhala podle plánu, jsou uvedeny možné důvody a navrženy změny v plánu. V rámci výuky bylo ověřeno, že prezentovaný přístup k výuce tohoto tématu umožnil žákům objevit mnoho dílčích poznatků samostatně a poskytnul jim... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis is concerned with a constructivist approach to the introduction of the cosine and sine theorems at the secondary school. The aim was to develop recommendations for teaching which are based on the idea of motivating teaching cosine and sine theorems. This approach is based on available literature and builds on experience from my own teaching of this topic. By motivating teaching, I mean an approach that is consistent with the principles of constructivism and emphasizes pupils' active learning. Current textbooks for secondary schools were analyzed from a mathematical and didactic point of view. The aim of this analysis is to describe how the topic is elaborated in publications available to teachers, and to get inspiration for my own approach. My own teaching approach was based on the theory of generic models and has been implemented in two classes of the secondary grammar school. Data collected during teaching cosine and sine theorems (video recordings of lessons, field notes from teaching and pupil artifacts) were analyzed in a qualitative way. The thesis describes the teaching in detail, with an emphasis on key phases of the discovery of the two theorems. Pupils' involvement in this process is closely followed. Where teaching did not work as planned, possible reasons are found and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kosinová věta | cs_CZ |
dc.subject | sinová věta | cs_CZ |
dc.subject | konstruktivistický přístup | cs_CZ |
dc.subject | teorie generických modelů | cs_CZ |
dc.subject | podnětná výuka | cs_CZ |
dc.subject | objevování | cs_CZ |
dc.subject | žáci | cs_CZ |
dc.subject | gymnázium | cs_CZ |
dc.subject | cosine theorem | en_US |
dc.subject | sine theorem | en_US |
dc.subject | constructivist approach | en_US |
dc.subject | theory of generic models | en_US |
dc.subject | motivative learning | en_US |
dc.subject | discovery | en_US |
dc.subject | pupils | en_US |
dc.subject | secondary grammar school | en_US |
dc.title | Kosinová a sinová věta na střední škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-05-19 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 161527 | |
dc.title.translated | Cosine and sine theorem at the secondary school | en_US |
dc.contributor.referee | Kvasz, Ladislav | |
dc.identifier.aleph | 002088935 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá konstruktivistickým přístupem k zavedení kosinové a sinové věty na střední škole. Cílem bylo vytvořit doporučení pro výukovou praxi charakteristické podnětným přístupem k výuce kosinové a sinové věty. Tento přístup vychází z dostupné literatury a staví na zkušenostech z vlastní výuky tohoto tématu. Podnětným přístupem je myšlen přístup, který je v souladu s principy konstruktivismu a klade důraz na vlastní aktivní poznávání žáků. Současné učebnice pro střední školy byly analyzovány z matematicko-didaktického hlediska s cílem popsat, jak je tematika zpracována v publikacích dostupných učitelům, a získat inspiraci pro vlastní přístup. Vlastní výukový přístup byl založen na teorii generických modelů a byl realizován v rámci výuky ve dvou třídách gymnázia. Data sebraná při výuce kosinové a sinové věty (tedy videozáznamy výuky, terénní zápisky z výuky a žákovské artefakty) byla analyzována kvalitativním způsobem. Práce podrobně popisuje průběh výuky s důrazem na klíčové fáze objevu obou vět. Je sledováno zapojení žáků v tomto procesu. Tam, kde výuka neprobíhala podle plánu, jsou uvedeny možné důvody a navrženy změny v plánu. V rámci výuky bylo ověřeno, že prezentovaný přístup k výuce tohoto tématu umožnil žákům objevit mnoho dílčích poznatků samostatně a poskytnul jim... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is concerned with a constructivist approach to the introduction of the cosine and sine theorems at the secondary school. The aim was to develop recommendations for teaching which are based on the idea of motivating teaching cosine and sine theorems. This approach is based on available literature and builds on experience from my own teaching of this topic. By motivating teaching, I mean an approach that is consistent with the principles of constructivism and emphasizes pupils' active learning. Current textbooks for secondary schools were analyzed from a mathematical and didactic point of view. The aim of this analysis is to describe how the topic is elaborated in publications available to teachers, and to get inspiration for my own approach. My own teaching approach was based on the theory of generic models and has been implemented in two classes of the secondary grammar school. Data collected during teaching cosine and sine theorems (video recordings of lessons, field notes from teaching and pupil artifacts) were analyzed in a qualitative way. The thesis describes the teaching in detail, with an emphasis on key phases of the discovery of the two theorems. Pupils' involvement in this process is closely followed. Where teaching did not work as planned, possible reasons are found and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020889350106986 | |