Zobrazit minimální záznam

Theatre as a Window to the World of Mental Disability
dc.contributor.advisorChrz, Vladimír
dc.creatorMacková, Anna
dc.date.accessioned2017-06-01T01:07:42Z
dc.date.available2017-06-01T01:07:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/75334
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá kvalitativní analýzou autobiografického divadelního představení, které vzniklo podle deníků ženy s mentálním postižením. Podklady pro analýzu tvoří vlastní autentická zkušenost, divadelní scénář a videozáznam představení. Empirické části předchází teoretický úvod, v němž je zpracováno téma mentálního postižení v souvislosti s divadelní tvorbou. Na počátku empirické části stojí otázka: Co se skrze divadlo dozvídáme o člověku s mentálním postižením? Analytický proces zahrnuje tři roviny: tematickou analýzu divadelního představení, analýzu perspektivy tvůrce a pohledu implicitního diváka. Ukazuje se, že příběh obsahuje běžná autobiografická témata. Autorka v podstatě nereflektuje mentální postižení. Tvůrčí perspektiva zahrnuje umělecké zpracování příběhu do podoby divadelního představení. Divadlo plní také funkci osvětovou a terapeutickou. Pomyslné okno je prostorem na pomezí jeviště a hlediště. Tvůrce jej otevírá směrem ven, divák směrem dovnitř. Implicitní divák je během představení konfrontován se svými předsudky, kumulují se v něm ambivalentní pocity. Tento proces končí katarzí a skutečným setkáním s hereččiným světem a její spontaneitou. KLÍČOVÁ SLOVA mentální postižení, divadlo, autobiografie, tvůrce, implicitní divák, katarzecs_CZ
dc.description.abstractThe thesis provides a qualitative analysis of an autobiographical play based on journals written by a mentally challenged woman. The analysis is founded on authentic personal experience, the script of the play and a video recording of its performance. The empirical section is preceded by a theoretical introduction focused on mental disability in relation to theatre. The empirical section begins with the question: What can we learn about a mentally disabled person through theatre? The analytical process consists of three levels: a content analysis of the performance, an analysis of the author's perspective and the viewpoint of an implied spectator. The analysis shows that the story contains common autobiographical topics and the author barely reflects her disability. The creative perspective consists of the process of adapting the story into a play. Theatre also plays a therapeutic role and raises awareness. There is an imaginary window on the boundary between the stage and the audience, one that the author opens from within and the viewer from without. During the course of the play, the implied spectator becomes confronted with their prejudice and an accumulation of ambivalent feelings. This process ends in a catharsis and a genuine encounter with the actor's world and her spontaneity. KEY WORDS...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdivadlocs_CZ
dc.subjectdramacs_CZ
dc.subjectexpresecs_CZ
dc.subjectdramaterapiecs_CZ
dc.subjecttheatreen_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectexpressionen_US
dc.subjectdramatherapyen_US
dc.titleDivadlo jako okno do světa mentálního postiženícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-23
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId160973
dc.title.translatedTheatre as a Window to the World of Mental Disabilityen_US
dc.contributor.refereeOnder, Jakub
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá kvalitativní analýzou autobiografického divadelního představení, které vzniklo podle deníků ženy s mentálním postižením. Podklady pro analýzu tvoří vlastní autentická zkušenost, divadelní scénář a videozáznam představení. Empirické části předchází teoretický úvod, v němž je zpracováno téma mentálního postižení v souvislosti s divadelní tvorbou. Na počátku empirické části stojí otázka: Co se skrze divadlo dozvídáme o člověku s mentálním postižením? Analytický proces zahrnuje tři roviny: tematickou analýzu divadelního představení, analýzu perspektivy tvůrce a pohledu implicitního diváka. Ukazuje se, že příběh obsahuje běžná autobiografická témata. Autorka v podstatě nereflektuje mentální postižení. Tvůrčí perspektiva zahrnuje umělecké zpracování příběhu do podoby divadelního představení. Divadlo plní také funkci osvětovou a terapeutickou. Pomyslné okno je prostorem na pomezí jeviště a hlediště. Tvůrce jej otevírá směrem ven, divák směrem dovnitř. Implicitní divák je během představení konfrontován se svými předsudky, kumulují se v něm ambivalentní pocity. Tento proces končí katarzí a skutečným setkáním s hereččiným světem a její spontaneitou. KLÍČOVÁ SLOVA mentální postižení, divadlo, autobiografie, tvůrce, implicitní divák, katarzecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis provides a qualitative analysis of an autobiographical play based on journals written by a mentally challenged woman. The analysis is founded on authentic personal experience, the script of the play and a video recording of its performance. The empirical section is preceded by a theoretical introduction focused on mental disability in relation to theatre. The empirical section begins with the question: What can we learn about a mentally disabled person through theatre? The analytical process consists of three levels: a content analysis of the performance, an analysis of the author's perspective and the viewpoint of an implied spectator. The analysis shows that the story contains common autobiographical topics and the author barely reflects her disability. The creative perspective consists of the process of adapting the story into a play. Theatre also plays a therapeutic role and raises awareness. There is an imaginary window on the boundary between the stage and the audience, one that the author opens from within and the viewer from without. During the course of the play, the implied spectator becomes confronted with their prejudice and an accumulation of ambivalent feelings. This process ends in a catharsis and a genuine encounter with the actor's world and her spontaneity. KEY WORDS...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV