Imaginární orientalismus Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu 19. století
Imaginary Orientalism of Gustave Moreau in the Context of 19th Century Orientalism and Symbolism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75160Identifiers
Study Information System: 148905
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gustave Moreau, orientalismus, symbolismus, dekadence, historická malba, francouzské malířství, 19. století, salonní a akademické malířstvíKeywords (English)
Gustave Moreau, orientalism, symbolism, decadence, history painting, French painting, 19th Century, Salon and academic paintingCílem této bakalářské práce je analyzovat orientalistickou tvorbu francouzského malíře Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu v druhé polovině 19. století. Práce se soustředí na srovnání reprezentace Orientu v Moreauově díle na jedné straně a reprezentaci Orientu ve výtvarném umění obecně, zvláště pak v akademickém orientalismu, a zkoumá stylové a tematické rozdíly ve zpracování obdobných námětů mezi tradičním akademickým orientalismem a progresivním přístupem Gustava Moreaua. Práce se dále věnuje Moreauově pozici v rámci symbolistního hnutí a jeho vlivu na symbolismus. Základní metodou výzkumu je studium v této práci zmiňovaných uměleckých děl a jejich analýza z ikonografického, ikonologického a sémiotického hlediska. Autorka rovněž vychází z primárních textových pramenů (především z umělcových úvah o umění) a ze sekundární vědecké literatury věnované životu a dílu Gustava Moreaua, orientalismu a jeho politickému kontextu a pracím pojednávajícím o symbolismu. Práce se sestává ze dvou oddílů. Oddíl 1 se soustředí na Moreauovo orientalistické dílo v rámci francouzského orientalismu druhé poloviny 19. století a poukazuje na rozdíly mezi Moreauovým imaginárním orientalismem a tradičním akademickým orientalismem. Kapitola 1.1 popisuje sociální a kulturní zdroje orientalistického malířství...
The purpose of this bachelor thesis is to analyze the orientalist artwork of French painter Gustave Moreau in a context of orientalism and symbolism in the second half of the 19th century. The thesis focuses on comparing the representation of Orient in Moreau's art and its representation in painting in general, in particular in academic orientalism. Stylistic and thematic differences between traditional academic orientalism and the innovative approach of Gustave Moreau to the similar oriental subjects are examined. It also explores the position of Moreau's art in symbolist movement and his influence hereon. The core research method used in the thesis is studying the works of art mentioned in it and their analysis from iconographic, iconological and semiotic points of view. The author also examines primary textual sources (mainly artist's own thinking about art) and secondary literature concerning the life and art of Gustave Moreau, orientalism and its political context, and works on symbolism. The thesis consists of two parts. Part 1 deals with Moreau's orientalist art work within the frame of French orientalism of the second half of the 19th century, and it points out differences between Moreau's imaginary orientalism and the traditional academic orientalism. Chapter 1.1 describes the social and...