Otevřenost českých tradičních medií vůči neuživatelům Internetu
The issue of openness of the Czech traditional media towards Internet non-users
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75119Identifikátory
SIS: 144464
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
informační společnost, digitální propast, tradiční média, nerovnost, seniořiKlíčová slova (anglicky)
information society, digital divide, traditional media, inequality, seniorsTato práce teoreticko-empirickým způsobem zkoumá problematiku otevřenosti tradičních médií vůči neuživatelům Internetu a její percepci mezi neuživateli. V teoretické části se práce zabývá teoriemi nerovností v informační společnosti a tím, jak k těmto nerovnostem může přispívat specifický obsah sdělení ve vybraných tradičních médiích. Druhá část práce prostřednictvím pilotní obsahové analýzy zkoumá charakter mediálních sdělení v českých tradičních médiích s ohledem na možnosti interakce a participace s médiem a práci s digitálním obsahem. Na tomto základě je formou polostrukturovaných rozhovorů následně zkoumáno vnímání a reflexe takovýchto sdělení na vybranou skupinu jejich příjemců z řad seniorů, kteří jsou zároveň neuživateli Internetu. Závěr této práce je tvořen představením schématu faktorů, které ovlivňují míru pociťovaného znevýhodnění mezi neuživateli Internetu ve vztahu k tradičním masovým médiím.
This paper deals theoretically and empirically with the issue of traditional media openness towards Internet non-users and its perception among non-users themselves. The theoretical part of the work outlines the problem of inequality in the information society and how specific content of messages in selected traditional media can contribute to these inegualities. The second part examines through a pilot content analysis the nature of the media content in the traditional Czech mass media with regard to the possibility of interaction and participation with the media and the usage of links to the digital content. On this basis, semi-structured interviews examine perception and reflection of such phenomena on a selected group of elderly non-users. The conclusion of this work consists of the introduction of the scheme of factors influencing the extent of perceived discrimination among non-users of the Internet in relation to traditional mass media.