Show simple item record

Attention deficit hyperactivity disorder in the flow of time
dc.contributor.advisorMužáková, Monika
dc.creatorTrachtová, Hana
dc.date.accessioned2017-06-01T00:02:32Z
dc.date.available2017-06-01T00:02:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/75003
dc.description.abstractCílem předkládané práce je poskytnout vhled do historie problematiky poruchy pozornosti a hyperaktivity, a to jak v globálních souvislostech, tedy v zahraničí, tak zejména v našem domácím prostředí. Za pomoci domácí i zahraniční literatury hledá práce odpovědi na otázky, kde a kdy se tato diagnóza objevila poprvé a jak vlastně zněla? Jak se dále proměňoval termín samotný a jak jeho obsah? Jak se měnil přístup okolí k "dětem z hadích ocásků"? V našem prostředí je pak největší důraz kladen na pojmy lehká dětská encefalopatie, lehká mozková dysfunkce a ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, česky deficit pozornosti s hyperaktivitou). Kde a kdy se objevily poprvé, jak se lišil nebo podobal jejich obsah a na nich založený přístup k dětem, jež byly a jsou jejich nositeli. Ze srovnání odpovědí na tyto otázky vyplývá, že ač každý pojem zdůrazňoval jiné hledisko přístupu, jejich obsah se liší pouze minimálně. Jednotlivé názvy odrážejí postupující vývoj odborného poznání i společnosti. Hlavním cílem u nich ale zůstává zejména pomoc dětem, které uvedenými obtížemi trpí.cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this work is to provide an insight into the history of ADHD in global consequences, internationally and with special attention to Czech countries. With a contribution of broad number of literature the work is looking for answers on questions: Where and when had the diagnosis of ADHD appeared for the first time and what was it precise meaning? How the term itself and its content changed in time? How the attitude towards the hyperactive children was changing? In our environment the greatest emphasis is laid on terms Light Children Encephalopathy, Light Brain Dysfunction and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Where and when they first appeared, what was a difference in their meaning and mainly in approach towards children that were its carriers. From the comparison of answers to aforementioned questions it is clear that although each of the terms emphasizes different side of a complex problem the contents differ very slightly. Each title mirrors gradual growth of professional knowledge and society. However main aim, for all of those notions, stays primarily to provide an aid to children suffering from any of the mentioned conditions.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectlehká dětská encefalopatiecs_CZ
dc.subjectlehká mozková dysfunkcecs_CZ
dc.subjectADHDcs_CZ
dc.subjecthyperaktivitacs_CZ
dc.subjectporucha pozornostics_CZ
dc.subjectlight children encephalopathyen_US
dc.subjectlight brain dysfunctionen_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjecthyperactivityen_US
dc.subjectattention disorderen_US
dc.titleADHD v proměnách časucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-14
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId162239
dc.title.translatedAttention deficit hyperactivity disorder in the flow of timeen_US
dc.contributor.refereeMlčková, Marie
dc.identifier.aleph002103902
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem předkládané práce je poskytnout vhled do historie problematiky poruchy pozornosti a hyperaktivity, a to jak v globálních souvislostech, tedy v zahraničí, tak zejména v našem domácím prostředí. Za pomoci domácí i zahraniční literatury hledá práce odpovědi na otázky, kde a kdy se tato diagnóza objevila poprvé a jak vlastně zněla? Jak se dále proměňoval termín samotný a jak jeho obsah? Jak se měnil přístup okolí k "dětem z hadích ocásků"? V našem prostředí je pak největší důraz kladen na pojmy lehká dětská encefalopatie, lehká mozková dysfunkce a ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, česky deficit pozornosti s hyperaktivitou). Kde a kdy se objevily poprvé, jak se lišil nebo podobal jejich obsah a na nich založený přístup k dětem, jež byly a jsou jejich nositeli. Ze srovnání odpovědí na tyto otázky vyplývá, že ač každý pojem zdůrazňoval jiné hledisko přístupu, jejich obsah se liší pouze minimálně. Jednotlivé názvy odrážejí postupující vývoj odborného poznání i společnosti. Hlavním cílem u nich ale zůstává zejména pomoc dětem, které uvedenými obtížemi trpí.cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this work is to provide an insight into the history of ADHD in global consequences, internationally and with special attention to Czech countries. With a contribution of broad number of literature the work is looking for answers on questions: Where and when had the diagnosis of ADHD appeared for the first time and what was it precise meaning? How the term itself and its content changed in time? How the attitude towards the hyperactive children was changing? In our environment the greatest emphasis is laid on terms Light Children Encephalopathy, Light Brain Dysfunction and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Where and when they first appeared, what was a difference in their meaning and mainly in approach towards children that were its carriers. From the comparison of answers to aforementioned questions it is clear that although each of the terms emphasizes different side of a complex problem the contents differ very slightly. Each title mirrors gradual growth of professional knowledge and society. However main aim, for all of those notions, stays primarily to provide an aid to children suffering from any of the mentioned conditions.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV