Mnemotechnika ve výuce dospělých cizímu jazyku
Mnemonic in Teaching Adults a Foreign Language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74814Identifikátory
SIS: 163671
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Záškodná, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
22. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Mnemotechniky, paměť, výuka cizích jazyků, androdidaktika, didaktické metody, implementace paměťových technikKlíčová slova (anglicky)
Mnemonic, memory, foreign language teaching, androdidactics, teaching methods, implementation of memory techniquesCíl diplomové práce je analyzovat výuku cizího jazyka z hlediska užívání mnemotechnik jako specifických výukových postupů vedoucích k zapamatování si učiva. Práce rozebírá typy a fáze paměti a proces zapomínání, vymezuje pojem učení, popisuje učební styly a charakterizuje prvky efektivního učení. Dále se práce věnuje principům pro konsolidaci informací v paměti, atributům účinného opakování a zejména mnemotechnickým postupům. Pozornost se soustředí na principy, typy a efektivitu mnemotechnik a jejich implementaci do výuky cizího jazyka. Další část rozebírá prvky andragogické didaktiky, jejich oborovou aplikaci a androdidaktické principy. Následně se diplomová práce zaměřuje na kvalitativní šetření, jehož cílem je analyzovat používání mnemotechnik ve výuce cizího jazyka, a to na základě pozorování kurzů pro dospělé na dvou jazykových školách.
The aim of this thesis is to analyse a foreign language teaching regarding the use of mnemonics as special procedures which lead to memorize the curriculum. The thesis deals with types and phases of the memory and with the process of forgetting. It defines the term learning, describes learning styles and characterizes aspects of effective learning. Subsequently the thesis is concerned with the procedures for consolidation of information in the memory, the attributes of effective revision and above all the mnemonic procedures. The attention is payed to principles, types and effectiveness of mnemonics and their implementation into the foreign language teaching. The next part deals with the aspects of andragogical didactics, their specific application and with androdidactic principles. Afterwards the thesis pursues the qualitative research whose aim was to analyse the use of mnemonics within the foreign language teaching. It is based on observation method in courses for adults at two language schools.