Show simple item record

Hardiness of Senior Citizens participating in Universities of the Third Age
dc.contributor.advisorZáškodná, Helena
dc.creatorŠkvorová, Klára
dc.date.accessioned2017-05-31T23:09:57Z
dc.date.available2017-05-31T23:09:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/74752
dc.description.abstractPopulace stárne. Prognózy předpovídají v budoucnu nárůst počtu lidí ve věkové kategorii 65+. Je proto potřeba uvažovat o zapojování seniorů do společenského dění a podpoře jejich soběstačnosti do vysokého věku. Jednou z cest je i vzdělávání. Tato práce se zaměřuje na vzdělávání v rámci univerzit třetího věku a zkoumá jej z nového pohledu. Zaměřuje se na hardiness (osobnostní odolnost) jako složku osobnosti, která pomáhá jedinci lépe zvládat zátěžové situace. Šetření v práci zjišťuje, zda senioři navštěvující univerzity třetího věku mají vyšší úroveň hardiness než senioři, kteří je nenavštěvují, a zda též pozitivněji vnímají své zdraví a smysluplnost svého života. Práce též zkoumá, zda úroveň hardiness závisí na pohlaví, výši dosaženého formálního vzdělání a zda souvisí s vnímanou sociální oporou. Výsledky šetření ukazují, že pohlaví nevytváří diferenci v úrovni hardiness a senioři studující na univerzitách třetího věku vnímají pozitivněji své zdraví a svůj život jako smysluplnější oproti seniorům, kteří na univerzitách třetího věku nestudují. Nebyl prokázán rozdíl ve výši úrovně hardiness mezi oběma skupinami, závislost na výši dosaženého vzdělání a souvislost s vnímanou sociální oporou. Klíčová slova: celoživotní vzdělávání, hardiness, odolnost, senior, vzdělávání, U3V, univerzita třetího věkucs_CZ
dc.description.abstractThe population is getting older. Prognosis predict increasing numbers of people in the age group 65+ in the future. Therefore, it is necessary to think about involving senior citizens in social development and supporting their self-sufficiency up to a higher age. Education is one of the ways to achieve that. The focus of this thesis is on education within the Universities of the Third Age, which it studies from a new point of view. Hardiness is seen as part of personal characteristics which helps the individual cope with stressful situations. Research in this thesis is trying to find out if the senior citizens attending the Universities of the Third Age have a higher scores on hardiness then those who do not attend, and also whether they have a more positive outlook on their health and meaning of their lives. The thesis also studies whether the scores on hardiness depends on gender, formal education level and whether it is connected to perceived social support. The results show that there is no difference in the scores on hardiness resulting from gender. Senior citizens attending the Universities of the Third Age have a more positive outlook on their health and they also perceive their lives as more meaningful. No difference in the scores on hardiness was found between the two groups. Also, no...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectceloživotní vzdělávánícs_CZ
dc.subjecthardinesscs_CZ
dc.subjectodolnostcs_CZ
dc.subjectseniorcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectU3Vcs_CZ
dc.subjectuniverzita třetího věkucs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjecthardinessen_US
dc.subjectlifelong learningen_US
dc.subjectsenior citizenen_US
dc.subjectuniversity of the third ageen_US
dc.titleOsobnostní odolnost seniorů účastnících se vzdělávání na univerzitách třetího věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-22
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId166692
dc.title.translatedHardiness of Senior Citizens participating in Universities of the Third Ageen_US
dc.contributor.refereeFrič, Pavol
dc.identifier.aleph002096385
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPopulace stárne. Prognózy předpovídají v budoucnu nárůst počtu lidí ve věkové kategorii 65+. Je proto potřeba uvažovat o zapojování seniorů do společenského dění a podpoře jejich soběstačnosti do vysokého věku. Jednou z cest je i vzdělávání. Tato práce se zaměřuje na vzdělávání v rámci univerzit třetího věku a zkoumá jej z nového pohledu. Zaměřuje se na hardiness (osobnostní odolnost) jako složku osobnosti, která pomáhá jedinci lépe zvládat zátěžové situace. Šetření v práci zjišťuje, zda senioři navštěvující univerzity třetího věku mají vyšší úroveň hardiness než senioři, kteří je nenavštěvují, a zda též pozitivněji vnímají své zdraví a smysluplnost svého života. Práce též zkoumá, zda úroveň hardiness závisí na pohlaví, výši dosaženého formálního vzdělání a zda souvisí s vnímanou sociální oporou. Výsledky šetření ukazují, že pohlaví nevytváří diferenci v úrovni hardiness a senioři studující na univerzitách třetího věku vnímají pozitivněji své zdraví a svůj život jako smysluplnější oproti seniorům, kteří na univerzitách třetího věku nestudují. Nebyl prokázán rozdíl ve výši úrovně hardiness mezi oběma skupinami, závislost na výši dosaženého vzdělání a souvislost s vnímanou sociální oporou. Klíčová slova: celoživotní vzdělávání, hardiness, odolnost, senior, vzdělávání, U3V, univerzita třetího věkucs_CZ
uk.abstract.enThe population is getting older. Prognosis predict increasing numbers of people in the age group 65+ in the future. Therefore, it is necessary to think about involving senior citizens in social development and supporting their self-sufficiency up to a higher age. Education is one of the ways to achieve that. The focus of this thesis is on education within the Universities of the Third Age, which it studies from a new point of view. Hardiness is seen as part of personal characteristics which helps the individual cope with stressful situations. Research in this thesis is trying to find out if the senior citizens attending the Universities of the Third Age have a higher scores on hardiness then those who do not attend, and also whether they have a more positive outlook on their health and meaning of their lives. The thesis also studies whether the scores on hardiness depends on gender, formal education level and whether it is connected to perceived social support. The results show that there is no difference in the scores on hardiness resulting from gender. Senior citizens attending the Universities of the Third Age have a more positive outlook on their health and they also perceive their lives as more meaningful. No difference in the scores on hardiness was found between the two groups. Also, no...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV