Les jako vzdělávací prostor? Rozvoj přírodovědné gramotnosti v preprimárním vzdělávání pomocí environmentálních témat
Developing scientific literacy in pre-primary education through environmental themes
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74739Identifikátory
SIS: 153450
Kolekce
- Kvalifikační práce [6110]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pumpr, Václav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
2. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcový vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací programKlíčová slova (anglicky)
Scientific Literacy, Pre-Primary Education, Sustainable Development, Outdoor preschool, Framework Education Program, Cognitive Development, School Education Program1 Abstrakt Diplomová práce Les jako vzdělávací prostor? zkoumá pomocí kvantitativních metod ve své empirické části rozdíly mezi dětmi z běžných mateřských škol a lesních mateřských škol z hlediska míry utváření jednotlivých komponent přírodovědné gramotnosti, resp. znalostí vybraných pojmů (konceptů). Za tímto účelem vytváří Model hodnocení přírodovědné gramotnosti předškolních dětí (didaktický test) na příkladu zpracování konkrétního tématu les. Práce je zasazena do konceptu pedagogiky, vývojové psychologie a sociální ekologie. V teoretické části je diskutována problematiky přírodovědné gramotnosti především v souvislosti s preprimárním věkem. Dále jsou z perspektivy vývojové psychologie popsány v základní rovině kognitivní vývojové charakteristiky předškolního věku. Rovněž se zaměřuje na dokumenty strategické povahy (trvale) udržitelného rozvoje. Práce přináší první zajímavý vhled do dané problematiky a odkrývá některé závažné skutečnosti, jako například fakt, že děti z běžných školek zaměňují přírodní objekty za objekty umělé a orientují se hůře v neživých složkách přírody, než je tomu u dětí z lesních mateřských školek. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcově vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací program
1 Abstract Thesis Woods as an educational space? examines using quantitative methods the differences between children in ordinary kindergartens and forest kindergartens, and it does so according to formation of individual components of scientific literacy or knowledge of selected terms (concepts) in its empirical part. For this purpose it creates evaluation model of scientific literacy of preschool children (didactic test) based on the example of processing a particular topic - Forest. The topic is set into the concept of pedagogy, developmental psychology, and social ecology. The theoretical part discusses the issue of scientific literacy, especially in the context of preprimary age. From the perspective of developmental psychology are furthemore described cognitive developmental characteristics of preschool age in their basic level. This part also focuses on strategic documents of (permanent) sustainable development. The thesis gives a first interesting insight into the problem and reveals a serious facts such as that children from ordinary kindergartens confuse natural objects under artificial objects also are less oriented in inanimate components, than the children of the forest kindergartens. Keywords: Scientific Literacy, Pre-Primary Education, Sustainable Development, Forest Kindergarten, Framework...