Show simple item record

Analýza tematické posloupnosti ve vybraných žurnalistických textech
dc.contributor.advisorPopelíková, Jiřina
dc.creatorJirmusová, Petra
dc.date.accessioned2017-05-31T22:36:16Z
dc.date.available2017-05-31T22:36:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/74594
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá tematickou posloupností (TP) v novinových textech. Koncept tematické posloupnosti, který představil František Daneš (1974), vychází z teorie aktuálního členění větného (AČV). Podle AČV obsahuje naprostá většina vět téma, tedy prvek, jenž nese nejnižší stupeň výpovědní dynamiky (VD) a réma, nesoucí naopak stupeň nejvyšší. Ačkoli je téma prvek s nejnižším stupněm výpovědní dynamiky, hraje důležitou roli z hlediska textové výstavby - tematická posloupnost značně přispívá k textové kohezi. Praktická část této práce vychází z předpokladu Petera H. Friese (1995), který se domnívá, že se vzorce tematické posloupnosti nevyskytují nahodile, ale určitý vzorec tematické posloupnosti se pojí s určitým žánrem. Tato práce si klade za cíl zjistit, jaký vzorec tematické posloupnosti by se mohl pojit s novinovými texty. Tematická posloupnost bude zkoumána ve dvou článcích pocházejících ze dvou různých online novin - USA Today a New York Times - pojednávajících o stejném tématu. Pro účely analýzy bude z obou článků vyňato padesát výpovědí. V závěru budou oba texty porovnány z hlediska převažujícíhovzorce tematické posloupnosti. klíčová slova: tematická posloupnost, téma a réma, kohezecs_CZ
dc.description.abstractThe thesis studies thematic progression (TP) in selected journalistic texts. Thematic progression, a concept introduced by FrantišekDaneš (1974), draws on the theory of functional sentence perspective (FSP). According to FSP, overwhelming majority of sentences contain the theme and the rheme, i.e. elements carrying the lowest and the highest degree of communicative dynamism (CD), respectively. Despite being the least dynamic element, the theme plays an important role in the organization of the text; its progression throughout the text notably contributes to textual cohesion. The empirical part of the thesis is based on Peter H. Friesʼs (1995) assumption that patterns of thematic progression (TP) do not occur randomly, but different patterns of thematic progressions correlate with different genres. The aim of the thesis is to ascertain which pattern of thematic progression might be specific for the newspaper genre. For this purpose, thematic progression will be observed in two different journals - USA Today and New York Times - concerning the same subject matter; the 2016 US presidential election. For the analytical part, fifty utterances will be extracted from each article. Finally, the articles will be compared in terms of the prevailing pattern of thematic progression. key words: thematic...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectaktuální členění větnécs_CZ
dc.subjecttematická posloupnostcs_CZ
dc.subjectkohezecs_CZ
dc.subjectfunctional sentence perspectiveen_US
dc.subjectthematic progressionen_US
dc.subjectcohesionen_US
dc.titleThematic progression in selected journalistic textsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-12
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId169811
dc.title.translatedAnalýza tematické posloupnosti ve vybraných žurnalistických textechcs_CZ
dc.contributor.refereeBrůhová, Gabriela
dc.identifier.aleph002107166
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá tematickou posloupností (TP) v novinových textech. Koncept tematické posloupnosti, který představil František Daneš (1974), vychází z teorie aktuálního členění větného (AČV). Podle AČV obsahuje naprostá většina vět téma, tedy prvek, jenž nese nejnižší stupeň výpovědní dynamiky (VD) a réma, nesoucí naopak stupeň nejvyšší. Ačkoli je téma prvek s nejnižším stupněm výpovědní dynamiky, hraje důležitou roli z hlediska textové výstavby - tematická posloupnost značně přispívá k textové kohezi. Praktická část této práce vychází z předpokladu Petera H. Friese (1995), který se domnívá, že se vzorce tematické posloupnosti nevyskytují nahodile, ale určitý vzorec tematické posloupnosti se pojí s určitým žánrem. Tato práce si klade za cíl zjistit, jaký vzorec tematické posloupnosti by se mohl pojit s novinovými texty. Tematická posloupnost bude zkoumána ve dvou článcích pocházejících ze dvou různých online novin - USA Today a New York Times - pojednávajících o stejném tématu. Pro účely analýzy bude z obou článků vyňato padesát výpovědí. V závěru budou oba texty porovnány z hlediska převažujícíhovzorce tematické posloupnosti. klíčová slova: tematická posloupnost, téma a réma, kohezecs_CZ
uk.abstract.enThe thesis studies thematic progression (TP) in selected journalistic texts. Thematic progression, a concept introduced by FrantišekDaneš (1974), draws on the theory of functional sentence perspective (FSP). According to FSP, overwhelming majority of sentences contain the theme and the rheme, i.e. elements carrying the lowest and the highest degree of communicative dynamism (CD), respectively. Despite being the least dynamic element, the theme plays an important role in the organization of the text; its progression throughout the text notably contributes to textual cohesion. The empirical part of the thesis is based on Peter H. Friesʼs (1995) assumption that patterns of thematic progression (TP) do not occur randomly, but different patterns of thematic progressions correlate with different genres. The aim of the thesis is to ascertain which pattern of thematic progression might be specific for the newspaper genre. For this purpose, thematic progression will be observed in two different journals - USA Today and New York Times - concerning the same subject matter; the 2016 US presidential election. For the analytical part, fifty utterances will be extracted from each article. Finally, the articles will be compared in terms of the prevailing pattern of thematic progression. key words: thematic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.identifier.lisID990021071660106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV