Show simple item record

Comparison of Euclid's and Hilbert's Axiomatic Systems of Geometry from the Didactic Viewpoint
dc.contributor.advisorKvasz, Ladislav
dc.creatorTavačová, Adela
dc.date.accessioned2017-05-31T21:00:24Z
dc.date.available2017-05-31T21:00:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/74194
dc.description.abstractNázev práce: Porovnání axiomatických systémů geometrie u Euklida a Hilberta z hlediska didaktiky matematiky Autor: Adela Tavačová Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. Cílem této práce je zpracování vývoje axiomatického pojetí geometrie a jeho využití v didaktice matematiky. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, z nichž jedna je soustředěna na Euklida a jeho spis Základy a druhá na Davida Hilberta a jeho dílo Grundlagen der Geometrie. V práci je obsažen stručný historický kontext popisující postupný vývoj geometrie a geometrického myšlení od doby antiky až po současnost. Dále se práce věnuje vlivem Základů na matematiku obecně a také její vyučování, na šíření Základů ve světě a obzvláště v České republice. Podrobně je pozornost věnována charakteristice axiomatického systému zavedeného Euklidem a případným potížím způsobených historickým odstupem nebo překladem z řečtiny do jiných jazyků. Práce pokračuje ilustrací konkrétních logických mezer v Základech, které slouží jako motivace pro zavedení moderního axiomatického systému geometrie. Druhá část práce kromě opisu charakteru a struktury Hilbertova axiomatického systému nabízí i podněty pro alternativní výuku geometrie - z historického hlediska, tedy od Euklida a jeho přístupů až k stále vyššímu stupni abstrakce a formalizace,...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Comparison of Euclid's and Hilbert's Axiomatic Systems of Geometry from the Didactic Viewpoint Author: Adela Tavačová Supervisor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. The aim of this thesis is to describe the development of axiomatic systems of geometry and its applicability in didactics of mathematics. The thesis is composed of two parts, the first of which is focused on Euclid and his work The Elements, the second being aimed at David Hilbert and his work Grundlagen der Geometrie. The thesis contains a short historical context describing the gradual development of geometry and geometrical thinking, from the ancient times up to now. It will further cover the influence of The Elements upon mathematics as such, its teaching, and a spread across the countries of the world and the Czech Republic in particular. A detailed view is given to the characteristics of Euclid's axiomatic system and its possible difficulties caused predominantly by a vast temporal span and translations from Greek to other languages. I will continue with the analysis of the most considerable logical gaps in The Elements, thus paving the way for the introduction of a modern axiomatic system of geometry, represented by David Hilbert. Apart from the main features and the structure of David Hilbert's axiomatic system, the second...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectEuklidescs_CZ
dc.subjectHilbertcs_CZ
dc.subjectaxiomatická metódacs_CZ
dc.subjectEucliden_US
dc.subjectHilberten_US
dc.subjectaxiomatic methoden_US
dc.titlePorovnání axiomatických systémů geometrie u Euklida a Hilberta z hlediska didaktiky matematikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-19
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId159640
dc.title.translatedComparison of Euclid's and Hilbert's Axiomatic Systems of Geometry from the Didactic Viewpointen_US
dc.contributor.refereeHolíková, Marie
dc.identifier.aleph002088925
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language Oriented at Education - Mathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language Oriented at Education - Mathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNázev práce: Porovnání axiomatických systémů geometrie u Euklida a Hilberta z hlediska didaktiky matematiky Autor: Adela Tavačová Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. Cílem této práce je zpracování vývoje axiomatického pojetí geometrie a jeho využití v didaktice matematiky. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, z nichž jedna je soustředěna na Euklida a jeho spis Základy a druhá na Davida Hilberta a jeho dílo Grundlagen der Geometrie. V práci je obsažen stručný historický kontext popisující postupný vývoj geometrie a geometrického myšlení od doby antiky až po současnost. Dále se práce věnuje vlivem Základů na matematiku obecně a také její vyučování, na šíření Základů ve světě a obzvláště v České republice. Podrobně je pozornost věnována charakteristice axiomatického systému zavedeného Euklidem a případným potížím způsobených historickým odstupem nebo překladem z řečtiny do jiných jazyků. Práce pokračuje ilustrací konkrétních logických mezer v Základech, které slouží jako motivace pro zavedení moderního axiomatického systému geometrie. Druhá část práce kromě opisu charakteru a struktury Hilbertova axiomatického systému nabízí i podněty pro alternativní výuku geometrie - z historického hlediska, tedy od Euklida a jeho přístupů až k stále vyššímu stupni abstrakce a formalizace,...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Comparison of Euclid's and Hilbert's Axiomatic Systems of Geometry from the Didactic Viewpoint Author: Adela Tavačová Supervisor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. The aim of this thesis is to describe the development of axiomatic systems of geometry and its applicability in didactics of mathematics. The thesis is composed of two parts, the first of which is focused on Euclid and his work The Elements, the second being aimed at David Hilbert and his work Grundlagen der Geometrie. The thesis contains a short historical context describing the gradual development of geometry and geometrical thinking, from the ancient times up to now. It will further cover the influence of The Elements upon mathematics as such, its teaching, and a spread across the countries of the world and the Czech Republic in particular. A detailed view is given to the characteristics of Euclid's axiomatic system and its possible difficulties caused predominantly by a vast temporal span and translations from Greek to other languages. I will continue with the analysis of the most considerable logical gaps in The Elements, thus paving the way for the introduction of a modern axiomatic system of geometry, represented by David Hilbert. Apart from the main features and the structure of David Hilbert's axiomatic system, the second...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020889250106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV