dc.contributor.advisor | Pelikán, Josef | |
dc.creator | Berkman, Tadeáš | |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T20:17:48Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T20:17:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/73983 | |
dc.description.abstract | Tato práce zkoumá možnosti konstrukce počítačového hráče ke hraní her z rodiny deskových her Mankal (fazolové hry), konkrétně her Toguz kumalak, Oware, Kalaha, s důrazem na první jmenovaný. Věnuje se především algoritmu minimax a jeho optimalizacím (alfa-beta prořezávání, transpoziční tabulky aj.). Dále se zabývá vytvořením a optimalizací ohodnocovací funkce, pomocí simulovaných partií v rámci evolučního programování. Experimentuje s ohodnocovací funkcí se statickou a dynamickou složkou, kde se váha každé započítávané charakteristiky pozice plynule mění v závislosti na fázi partie. Součástí je implementace programu využívající získané teoretické poznatky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis studies options of writing a computer player able to play board games from the Mancala family, namely Toguz kumalak, Oware, Kalah, with emphasis on the first one. It focuses mainly on the minimax algorithm and its optimalizations (alpha-beta pruning, transposition tables etc.) It also explores construction and optimalization of an evaluation function, using simulated games in evolutionary programming. It experiments with an evaluation function consisting of a static and a dynamic part, with weight of every included position characteristic changing according to the game phase. The text is accompanied by a program written to use the gathered theoretical knowledge. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Mankala minimax deskové hry umělá inteligence | cs_CZ |
dc.subject | Mancala board games minimax artificial intelligence | en_US |
dc.title | Algoritmy pro hry Mankala | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-08 | |
dc.description.department | Department of Software and Computer Science Education | en_US |
dc.description.department | Katedra softwaru a výuky informatiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 144950 | |
dc.title.translated | Algorithms for Mancala games | en_US |
dc.contributor.referee | Černý, Martin | |
dc.identifier.aleph | 002102535 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Obecná informatika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Computer Science | en_US |
thesis.degree.program | Informatika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Computer Science | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná informatika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Computer Science | en_US |
uk.degree-program.cs | Informatika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Computer Science | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce zkoumá možnosti konstrukce počítačového hráče ke hraní her z rodiny deskových her Mankal (fazolové hry), konkrétně her Toguz kumalak, Oware, Kalaha, s důrazem na první jmenovaný. Věnuje se především algoritmu minimax a jeho optimalizacím (alfa-beta prořezávání, transpoziční tabulky aj.). Dále se zabývá vytvořením a optimalizací ohodnocovací funkce, pomocí simulovaných partií v rámci evolučního programování. Experimentuje s ohodnocovací funkcí se statickou a dynamickou složkou, kde se váha každé započítávané charakteristiky pozice plynule mění v závislosti na fázi partie. Součástí je implementace programu využívající získané teoretické poznatky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis studies options of writing a computer player able to play board games from the Mancala family, namely Toguz kumalak, Oware, Kalah, with emphasis on the first one. It focuses mainly on the minimax algorithm and its optimalizations (alpha-beta pruning, transposition tables etc.) It also explores construction and optimalization of an evaluation function, using simulated games in evolutionary programming. It experiments with an evaluation function consisting of a static and a dynamic part, with weight of every included position characteristic changing according to the game phase. The text is accompanied by a program written to use the gathered theoretical knowledge. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021025350106986 | |