Zobrazit minimální záznam

Special educational support for pupils with visual impairment in English language teaching in primary schools
dc.creatorMalotová, Martina
dc.date.accessioned2020-11-26T21:41:04Z
dc.date.available2020-11-26T21:41:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/73647
dc.description.abstractThe research work describes the realization of special educational support for pupils with visual impairment (VI) in English language teaching in primary mainstream schools and describe the most common problems that occurs during the lessons. The reserch explores the use of didactic and technical assistive devices teachers and students, enrichment and analyzes the most frequently selected pedagogical approaches and methods of work. The students and teachers evaluate each language area under the expected outputs FEP (Valid for the school year 2012/2013). The target group are students with VI basic mainstream schools and their teachers. Recent studies exp. of special education centers describe and propose how to educate pupils with SEN, specifies the methods, procedures, forms and work with the pupils. To achieve the research objectives, the following procedures : a critical analysis of literature, questionnaires for teachers and pupils, comparing the outputs of the survey group of teachers - students. The research included 50 students with VI integrated in primary schools in the Czech and 47 teachers. Research only partially confirmed the hypothesis that students with VI harder to cope with the English language than students intact. The main principles of work with VI student are not fully observed....en_US
dc.description.abstractVýzkumná práce je zaměřená na způsoby realizace speciálně pedagogické podpory žákům se zrakovým postižením při výuce anglického jazyka v běžných základních školách a popisuje nejčastější problémy, které se při výuce objevují. Práce mapuje využívání didaktických a technických kompenzačních pomůcek učiteli i žáky, úpravu prostředí a analyzuje nejčastěji volené pedagogické přístupy a metody práce. Žáci i učitelé hodnotí jednotlivé jazykové oblasti podle očekávaných výstupů RVP ZV (platných ve školním roce 2012/2013). Cílovou skupinou jsou žáci se zrakovým postižením (ZP) běžných základních škol a jejich učitelé. Současná doporučení, např. ze speciálně pedagogických center popisují a navrhují jak vzdělávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Uvádí metody, postupy a formy práce s těmito žáky, doporučují speciální pomůcky za účelem zvládnutí výstupních kompetencí žáka. Pro dosažení cíle výzkumu byly použity následující metody: kritická analýza odborné literatury, dotazníková šetření pro učitele a žáky, porovnání výstupů z dotazníkového šetření skupin učitelé - žáci. Výzkumu se účastnilo 50 žáků se ZP integrovaných v ZŠ v ČR a 47 učitelů. Výzkum z části potvrdil hypotézu, že žáci se ZP hůře zvládají anglický jazyk, než žáci intaktní. Bylo zjištěno, že žáci se ZP mají problémy i v jiných...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectThe pupil with visual disabilities,inclusion,integration,FEP,he specifics of students with visual impairments,the specifics of how to teach students with visual impairments,the workload for each category of visual impairment,the legislative framework of education,curriculum outcomes,learning languages and language communication,vocational training of the visually impaired,compensation and teaching aids for students with visual impairments,work environment,and self-evaluation,learning by doingen_US
dc.subjectŽák se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectinkluzecs_CZ
dc.subjectintegracecs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectspecifika žáků se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectspecifika vzdělávání žáků se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectpracovní zatížení pro jednotlivé kategorie zrakového postiženícs_CZ
dc.subjectškolní vzdělávací programcs_CZ
dc.subjectanglický jazyk a komunikacecs_CZ
dc.subjectkompenzační pomůcky pro žáky se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectzraková prácecs_CZ
dc.subjectpracovní prostředícs_CZ
dc.subjectsebehodnocenícs_CZ
dc.subjectčinnostní učenícs_CZ
dc.titleSpeciálně pedagogická podpora žáků se zrakovým postižením ve výuce anglického jazyka v základních školách hlavního vzdělávacího prouducs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-08
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId118803
dc.title.translatedSpecial educational support for pupils with visual impairment in English language teaching in primary schoolsen_US
dc.contributor.refereeKramosilová, Zuzana
dc.contributor.refereeKvětoňová, Lea
dc.identifier.aleph002033259
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVýzkumná práce je zaměřená na způsoby realizace speciálně pedagogické podpory žákům se zrakovým postižením při výuce anglického jazyka v běžných základních školách a popisuje nejčastější problémy, které se při výuce objevují. Práce mapuje využívání didaktických a technických kompenzačních pomůcek učiteli i žáky, úpravu prostředí a analyzuje nejčastěji volené pedagogické přístupy a metody práce. Žáci i učitelé hodnotí jednotlivé jazykové oblasti podle očekávaných výstupů RVP ZV (platných ve školním roce 2012/2013). Cílovou skupinou jsou žáci se zrakovým postižením (ZP) běžných základních škol a jejich učitelé. Současná doporučení, např. ze speciálně pedagogických center popisují a navrhují jak vzdělávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Uvádí metody, postupy a formy práce s těmito žáky, doporučují speciální pomůcky za účelem zvládnutí výstupních kompetencí žáka. Pro dosažení cíle výzkumu byly použity následující metody: kritická analýza odborné literatury, dotazníková šetření pro učitele a žáky, porovnání výstupů z dotazníkového šetření skupin učitelé - žáci. Výzkumu se účastnilo 50 žáků se ZP integrovaných v ZŠ v ČR a 47 učitelů. Výzkum z části potvrdil hypotézu, že žáci se ZP hůře zvládají anglický jazyk, než žáci intaktní. Bylo zjištěno, že žáci se ZP mají problémy i v jiných...cs_CZ
uk.abstract.enThe research work describes the realization of special educational support for pupils with visual impairment (VI) in English language teaching in primary mainstream schools and describe the most common problems that occurs during the lessons. The reserch explores the use of didactic and technical assistive devices teachers and students, enrichment and analyzes the most frequently selected pedagogical approaches and methods of work. The students and teachers evaluate each language area under the expected outputs FEP (Valid for the school year 2012/2013). The target group are students with VI basic mainstream schools and their teachers. Recent studies exp. of special education centers describe and propose how to educate pupils with SEN, specifies the methods, procedures, forms and work with the pupils. To achieve the research objectives, the following procedures : a critical analysis of literature, questionnaires for teachers and pupils, comparing the outputs of the survey group of teachers - students. The research included 50 students with VI integrated in primary schools in the Czech and 47 teachers. Research only partially confirmed the hypothesis that students with VI harder to cope with the English language than students intact. The main principles of work with VI student are not fully observed....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020332590106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV