Show simple item record

Asymmetrical relation of beauty and ugliness
dc.contributor.advisorZuska, Vlastimil
dc.creatorAl-Salmanová, Sabrina
dc.date.accessioned2017-05-31T18:52:40Z
dc.date.available2017-05-31T18:52:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/73566
dc.description.abstractZáměrem této diplomové práce je představit pojem ošklivosti jakožto estetické kategorie vzhledem k otázce jejího postavení v estetické zkušenosti, a to zejména na základě koncepce nesnadné krásy Bernarda Bosanqueta. První část práce pojednává o možnosti estetického zakoušení nelibosti, a tedy určuje ošklivost jako inherentně estetickou kategorii, v komparaci s neestetickou responsí hnusu. Druhá část práce přistupuje k zodpovězení otázky pozice ošklivosti a pociťované nelibosti, je-li ošklivost plnohodnotnou součástí estetické zkušenosti považované za výtečnou a přínosnou. Řešení představené Bosanquetem v jeho pojetí nesnadné krásy však není plně uspokojivé a poslední kapitola proto představuje problematiku ošklivosti z jiného hlediska, které zdůrazňuje nezrušitelnou negativitu a znepokojivost ošklivosti. Klíčovým rysem ošklivosti je však ambivalentní prolínání odpudivosti a přitažlivosti v jejím estetickém zakoušení. Přisouzení ošklivosti významu v celku estetické zkušenosti, tj. možnost dosažení nového vhledu díky ní, však může provázet tendence k určitému vyrovnání ošklivosti. Původní nelibost a rušivá povaha ošklivosti se vytrácí spolu se začleněním do integrované estetické zkušenosti. Takové pojetí ošklivosti ji však příliš omezuje. Ani schopnost ošklivosti fascinovat, a tedy svým způsobem...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this diploma thesis is to introduce the notion of ugliness as an aesthetic category, concerning the question of its position in the aesthetic experience, based in particular on the conception of difficult beauty by Bernard Bosanquet. The first part of the thesis discusses the possibility of aesthetic experiencing of unpleasantness and so specifies ugliness as inherently aesthetic category, in comparison to the unaesthetic response of disgust. The second part of the thesis deals with the question of position of ugliness and the feeling of unpleasantness if ugliness is an adequate part of the aesthetic experience which is regarded as excellent and contributing. The solution offered by Bosanquet in his conception of difficult beauty however isn't fully sufficient and therefore the last chapter introduces the problem of ugliness from a different viewpoint which emphasizes the negativity and disturbance of ugliness, impossible to dissolve. The key feature of ugliness is the ambivalent link amongst the repulsion and the attraction in aesthetic experiencing. The attribution of a meaning in the whole of the aesthetic experience, i.e. the possibility of attaining new insight thanks to ugliness, may however lead to a tendency to the reconciliation of ugliness. The original unpleasantness and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectošklivostcs_CZ
dc.subjectnelibostcs_CZ
dc.subjecthnuscs_CZ
dc.subjectestetický postojcs_CZ
dc.subjectnesnadná krásacs_CZ
dc.subjectuglinessen_US
dc.subjectunpleasantnessen_US
dc.subjectdisgusten_US
dc.subjectaesthetic attitudeen_US
dc.subjectdifficult beautyen_US
dc.titleAsymetrický vztah krásy a ošklivostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-09
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId145292
dc.title.translatedAsymmetrical relation of beauty and uglinessen_US
dc.contributor.refereeKubalík, Štěpán
dc.identifier.aleph002030646
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csZáměrem této diplomové práce je představit pojem ošklivosti jakožto estetické kategorie vzhledem k otázce jejího postavení v estetické zkušenosti, a to zejména na základě koncepce nesnadné krásy Bernarda Bosanqueta. První část práce pojednává o možnosti estetického zakoušení nelibosti, a tedy určuje ošklivost jako inherentně estetickou kategorii, v komparaci s neestetickou responsí hnusu. Druhá část práce přistupuje k zodpovězení otázky pozice ošklivosti a pociťované nelibosti, je-li ošklivost plnohodnotnou součástí estetické zkušenosti považované za výtečnou a přínosnou. Řešení představené Bosanquetem v jeho pojetí nesnadné krásy však není plně uspokojivé a poslední kapitola proto představuje problematiku ošklivosti z jiného hlediska, které zdůrazňuje nezrušitelnou negativitu a znepokojivost ošklivosti. Klíčovým rysem ošklivosti je však ambivalentní prolínání odpudivosti a přitažlivosti v jejím estetickém zakoušení. Přisouzení ošklivosti významu v celku estetické zkušenosti, tj. možnost dosažení nového vhledu díky ní, však může provázet tendence k určitému vyrovnání ošklivosti. Původní nelibost a rušivá povaha ošklivosti se vytrácí spolu se začleněním do integrované estetické zkušenosti. Takové pojetí ošklivosti ji však příliš omezuje. Ani schopnost ošklivosti fascinovat, a tedy svým způsobem...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this diploma thesis is to introduce the notion of ugliness as an aesthetic category, concerning the question of its position in the aesthetic experience, based in particular on the conception of difficult beauty by Bernard Bosanquet. The first part of the thesis discusses the possibility of aesthetic experiencing of unpleasantness and so specifies ugliness as inherently aesthetic category, in comparison to the unaesthetic response of disgust. The second part of the thesis deals with the question of position of ugliness and the feeling of unpleasantness if ugliness is an adequate part of the aesthetic experience which is regarded as excellent and contributing. The solution offered by Bosanquet in his conception of difficult beauty however isn't fully sufficient and therefore the last chapter introduces the problem of ugliness from a different viewpoint which emphasizes the negativity and disturbance of ugliness, impossible to dissolve. The key feature of ugliness is the ambivalent link amongst the repulsion and the attraction in aesthetic experiencing. The attribution of a meaning in the whole of the aesthetic experience, i.e. the possibility of attaining new insight thanks to ugliness, may however lead to a tendency to the reconciliation of ugliness. The original unpleasantness and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990020306460106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV