Zobrazit minimální záznam

The interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrieval
dc.contributor.advisorPapík, Richard
dc.creatorPilecká, Věra
dc.date.accessioned2020-08-25T08:07:12Z
dc.date.available2020-08-25T08:07:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72939
dc.description.abstractMgr. Věra Pilecká The interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrieval (dissertation thesis) (Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací) Abstract Focus of this thesis is on the description of the interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrieval which is influenced by some of the cognitive aspects. The introductory chapter deals with the definition of information science and paradigms inspired by a cognitive approach (cognitive and socio-cognitive paradigm). Then a cognitive science is defined including its basis, methods and application. In the third chapter, a comparison between information and cognitive science is included, and their interaction and common interests are described. Fourth chapter focuses on information retrieval and influencing factors, including search methods, user information behaviour, and user cognitive characteristics and mental models. The final chapter presents two surveys focused on the use of intuitive and analytical information retrieval styles during searching on Google, and the perception of the differences between traditional and online teaching of the effective reading techniques. Both surveys illustrate the influence of users'...en_US
dc.description.abstractMgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinformation scienceen_US
dc.subjectcognitive approaches in information scienceen_US
dc.subjectcognitive scienceen_US
dc.subjectcognitive processesen_US
dc.subjectinformation retrievalen_US
dc.subjectusersen_US
dc.subjectmental modelsen_US
dc.subjectinformační vědacs_CZ
dc.subjectkognitivní přístupy v informační věděcs_CZ
dc.subjectkognitivní vědacs_CZ
dc.subjectkognitivní procesycs_CZ
dc.subjectvyhledávání informacícs_CZ
dc.subjectuživatelécs_CZ
dc.subjectmentální modelycs_CZ
dc.titleVzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informacícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-20
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianshipen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId104003
dc.title.translatedThe interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrievalen_US
dc.contributor.refereeSedláčková, Beáta
dc.contributor.refereeRankov, Pavel
dc.identifier.aleph001785291
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation Scienceen_US
thesis.degree.disciplineInformační vědacs_CZ
thesis.degree.programInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation Scienceen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.cs_CZ
uk.abstract.enMgr. Věra Pilecká The interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrieval (dissertation thesis) (Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací) Abstract Focus of this thesis is on the description of the interaction of information science and cognitive sciences with emphasis on information retrieval which is influenced by some of the cognitive aspects. The introductory chapter deals with the definition of information science and paradigms inspired by a cognitive approach (cognitive and socio-cognitive paradigm). Then a cognitive science is defined including its basis, methods and application. In the third chapter, a comparison between information and cognitive science is included, and their interaction and common interests are described. Fourth chapter focuses on information retrieval and influencing factors, including search methods, user information behaviour, and user cognitive characteristics and mental models. The final chapter presents two surveys focused on the use of intuitive and analytical information retrieval styles during searching on Google, and the perception of the differences between traditional and online teaching of the effective reading techniques. Both surveys illustrate the influence of users'...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017852910106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV