Zobrazit minimální záznam

Sport in Film as a Cultural Phenomenon
dc.contributor.advisorŠtoll, Martin
dc.creatorDěkanovský, Jan
dc.date.accessioned2018-10-29T20:42:53Z
dc.date.available2018-10-29T20:42:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72937
dc.description.abstractSport ve filmu jako kulturní fenomén Abstrakt: Vztah sportu a médií prodělal v několika posledních desetiletích bouřlivý rozvoj a spojením špičkového sportu a televize vznikl specifický a velice vlivný žánr populární kultury. Vytváření sportovních příběhů, které je pro současná média typické, ale současně vede ke snaze vtisknout těmto příběhům trvalejší a celistvější podobu. Sport se tedy objevuje v nejrůznější formě i na filmovém médiu. Předkládaná práce přináší kulturologický, tedy holisticky a interdisciplinárně zaměřený pohled na fenomén sportu ve filmu. Nejprve se zabývá sportem coby součástí populární kultury, filosofickými koncepcemi kulturního fenoménu hry a klade si otázku po univerzálních schématech typických pro žánr sportovního filmu. K vysvětlení setrvalé obliby sportovního filmu pak využívá studium filmu ve spojitosti s kulturními dynamikami, k nimž náleží i výzkum v oblasti filmových žánrů. Dále zkoumá sportovní film z hlediska kulturně antropologických kategorií mýtu a rituálu. V závěru si všímá schopnosti hraných i dokumentárních filmů se sportovní tematikou stát se reprezentacemi různých ideologií. Stejnou metodologii uplatňuje i k popisu a charakteristice ideologických vzorců vyprávění ve sportovním filmu. Klíčová slova: populární kultura, sport, film, mýtus, rituál, filmový žánr, ideologiecs_CZ
dc.description.abstractSport in Film as a Cultural Phenomenon Abstract: The relationship between sport and the media has undergone rapid development in recent decades. The combination of television and top sport has created a specific and very influential genre of popular culture. Creating sporting stories, which is typical of the current media, is also an attempt to impress these stories in a more permanent and cohesive form. Sport therefore also features in the most varied of forms in the film media. This work presents a culturological, thus holistically and interdisciplinary-oriented, view of the phenomenon of sport in film. Firstly, sport as a part of popular culture is investigated. This includes the philosophical concept of the cultural phenomenon of games. The question is considered of the universal themes which typify the sport film genre. In order to explain the continuing popularity of sport film, a study of film is then undertaken with regard to the cultural dynamics to which research in the field of film genres also belongs. Thereafter, sport film is examined in terms of the cultural-anthropological categories of myth and ritual. In conclusion, this study concentrates on the ability of fictional and documentary films with a sporting theme to become representative of various ideologies. The same methodology is applied...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpopular cultureen_US
dc.subjectsporten_US
dc.subjectfilmen_US
dc.subjectmythen_US
dc.subjectriteen_US
dc.subjectfilm genreen_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectpopulární kulturacs_CZ
dc.subjectsportcs_CZ
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjectmýtuscs_CZ
dc.subjectrituálcs_CZ
dc.subjectfilmový žánrcs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.titleSport ve filmu jako kulturní fenoméncs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-25
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102575
dc.title.translatedSport in Film as a Cultural Phenomenonen_US
dc.contributor.refereeHubáček, Ondřej
dc.contributor.refereeJirák, Jan
dc.identifier.aleph001785656
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSport ve filmu jako kulturní fenomén Abstrakt: Vztah sportu a médií prodělal v několika posledních desetiletích bouřlivý rozvoj a spojením špičkového sportu a televize vznikl specifický a velice vlivný žánr populární kultury. Vytváření sportovních příběhů, které je pro současná média typické, ale současně vede ke snaze vtisknout těmto příběhům trvalejší a celistvější podobu. Sport se tedy objevuje v nejrůznější formě i na filmovém médiu. Předkládaná práce přináší kulturologický, tedy holisticky a interdisciplinárně zaměřený pohled na fenomén sportu ve filmu. Nejprve se zabývá sportem coby součástí populární kultury, filosofickými koncepcemi kulturního fenoménu hry a klade si otázku po univerzálních schématech typických pro žánr sportovního filmu. K vysvětlení setrvalé obliby sportovního filmu pak využívá studium filmu ve spojitosti s kulturními dynamikami, k nimž náleží i výzkum v oblasti filmových žánrů. Dále zkoumá sportovní film z hlediska kulturně antropologických kategorií mýtu a rituálu. V závěru si všímá schopnosti hraných i dokumentárních filmů se sportovní tematikou stát se reprezentacemi různých ideologií. Stejnou metodologii uplatňuje i k popisu a charakteristice ideologických vzorců vyprávění ve sportovním filmu. Klíčová slova: populární kultura, sport, film, mýtus, rituál, filmový žánr, ideologiecs_CZ
uk.abstract.enSport in Film as a Cultural Phenomenon Abstract: The relationship between sport and the media has undergone rapid development in recent decades. The combination of television and top sport has created a specific and very influential genre of popular culture. Creating sporting stories, which is typical of the current media, is also an attempt to impress these stories in a more permanent and cohesive form. Sport therefore also features in the most varied of forms in the film media. This work presents a culturological, thus holistically and interdisciplinary-oriented, view of the phenomenon of sport in film. Firstly, sport as a part of popular culture is investigated. This includes the philosophical concept of the cultural phenomenon of games. The question is considered of the universal themes which typify the sport film genre. In order to explain the continuing popularity of sport film, a study of film is then undertaken with regard to the cultural dynamics to which research in the field of film genres also belongs. Thereafter, sport film is examined in terms of the cultural-anthropological categories of myth and ritual. In conclusion, this study concentrates on the ability of fictional and documentary films with a sporting theme to become representative of various ideologies. The same methodology is applied...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990017856560106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV