Zobrazit minimální záznam

Written Voice: Whitman's Leaves of Grass (1855) and Miller's Tropic of Cancer
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorSkovajsa, Ondřej
dc.date.accessioned2018-10-29T18:42:59Z
dc.date.available2018-10-29T18:42:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72920
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce Psaný hlas zkoumá, jakým způsobem Walt Whitman a Henry Miller knihami, uzavřenými textovými produkty kultury modernity, burcují k vnímavějšímu a odvážnějšímu životu, jsou-li čtenáři ochotni opustit hermeneutiku podezření a přistoupit k Leaves of Grass (1855) a Tropic of Cancer (1934) s hermeneutikou hladu. Práce vychází z jazykového, antropologického a teologického aspektu orální teorie (M. Jousse, M. Parry, A. Lord, W. Ong, E. Havelock, J. Assmann, D. Abram, C. Geertz, T. Pettitt, J. Nohrnberg, D. Sölle) a zkoumá a srovnává paratexty, styl a genezi obou skladeb, následně obě velká JÁ, jejich étos a příběh. Základní teze je tato: Obě skladby napadají nostalgii, posterioritu a uzavřenost literatury, rehabilitují tělesnost a přibližují se kinetismu a futuralitě Bible. Oba autoři toho dosahují především "nepovinným" užitím prostředků orální mnemotechniky, zejména paralelismu či bilateralismu, dále užitím obscénnosti, přítomného času a přijetím role Krista pro svá textová JÁ. Čtenář má hermeneuticky křísit "mrtvá" vytištěná slova v maso/tělo a čin. Práce následně pojednává o dalším vývoji autorských teopoetik: oralita pozdějších textů je již výrazně stylizovanější, z divých bardů se postupně stávají literáti. V závěru si práce klade otázky nad vitalizující, futurální...cs_CZ
dc.description.abstractThe PhD. dissertation Written Voice examines how Walt Whitman and Henry Miller through books, confined textual products of modernity, strive to awaken the reader to a more perceptive and courageous life, provided that the reader is willing to suspend hermeneutics of suspicion and approach Leaves of Grass and Tropic of Cancer with hermeneutics of hunger. This is examined from linguistic, anthropological and theological vantage point of oral theory (M. Jousse, M. Parry, A. Lord, W. Ong, E. Havelock, J. Assmann, D. Abram, C. Geertz, T. Pettitt, J. Nohrnberg, D. Sölle, etc.). This work thus compares Leaves (1855) and Tropic of Cancer examining their paratextual, stylistic features, their genesis, the phenomenology of their I's, their ethos and story across the compositions. By "voluntary" usage of means of oral mnemonics such as parallelism/bilateralism (Jousse) - along with present tense, imitatio Christi and pedagogical usage of obscenity - both authors in their compositions attack the textual modern discourse, the posteriority, nostalgia and confinement of literature, restore the body, and aim for futurality of biblical kinetics. It is the reader's task, then, to hermeneutically resurrect the dead printed words of the compositions into their own "flesh" and action. The third part of the thesis...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectWalt Whitmanen_US
dc.subjectHenry Milleren_US
dc.subjectLeaves of Grassen_US
dc.subjectTropic of Canceren_US
dc.subjectMarcel Jousseen_US
dc.subjectWalter Ongen_US
dc.subjectDavid Abramen_US
dc.subjectDorothee Soelleen_US
dc.subjectThomas Pettitten_US
dc.subjectClifford Geertzen_US
dc.subjectJames Nohrnbergen_US
dc.subjectMilman Parryen_US
dc.subjectAlbert Lorden_US
dc.subjectEric Havelocken_US
dc.subjectMartin Buberen_US
dc.subjectRobert Lowthen_US
dc.subjectoralityen_US
dc.subjecttheologyen_US
dc.subjectresurrectionen_US
dc.subjectbodyen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectobcenityen_US
dc.subjectpedagogyen_US
dc.subjecthermeneutics of hungeren_US
dc.subjecthermeneutics of suspicionen_US
dc.subjectmodernityen_US
dc.subjectmodernismen_US
dc.subjectimitatio Christien_US
dc.subjectparallelismen_US
dc.subjectbilateralismen_US
dc.subjectmimismeen_US
dc.subjectmimesisen_US
dc.subjectmimismusen_US
dc.subjectoral compositionen_US
dc.subjectcritique of modernityen_US
dc.subjectWalt Whitmancs_CZ
dc.subjectHenry Millercs_CZ
dc.subjectLeaves of Grasscs_CZ
dc.subjectTropic of Cancercs_CZ
dc.subjectMarcel Joussecs_CZ
dc.subjectWalter Ongcs_CZ
dc.subjectDavid Abramcs_CZ
dc.subjectDorothee Soellecs_CZ
dc.subjectThomas Pettittcs_CZ
dc.subjectClifford Geertzcs_CZ
dc.subjectJames Nohrnbergcs_CZ
dc.subjectMilman Parrycs_CZ
dc.subjectAlbert Lordcs_CZ
dc.subjectEric Havelockcs_CZ
dc.subjectMartin Bubercs_CZ
dc.subjectRobert Lowthcs_CZ
dc.subjectoralitacs_CZ
dc.subjectteologiecs_CZ
dc.subjectresurekcecs_CZ
dc.subjecttělocs_CZ
dc.subjectvnímánícs_CZ
dc.subjectobscénnostcs_CZ
dc.subjectpedagogikacs_CZ
dc.subjecthermeneutika hladucs_CZ
dc.subjecthermeneutika podezřenícs_CZ
dc.subjectmodernitacs_CZ
dc.subjectmodernismuscs_CZ
dc.subjectimitatio Christics_CZ
dc.subjectparalelismuscs_CZ
dc.subjectbilateralismuscs_CZ
dc.subjectmimismecs_CZ
dc.subjectmimesiscs_CZ
dc.subjectmimismuscs_CZ
dc.subjectorální kompozicecs_CZ
dc.subjectkritika modernitycs_CZ
dc.titlePsaný hlas: Whitmanovy Listy trávy (1855) a Millerův Obratník Rakacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-17
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId104478
dc.title.translatedWritten Voice: Whitman's Leaves of Grass (1855) and Miller's Tropic of Canceren_US
dc.contributor.refereeBílek, Petr
dc.contributor.refereePokorný, Martin
dc.identifier.aleph001784430
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral and Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce Psaný hlas zkoumá, jakým způsobem Walt Whitman a Henry Miller knihami, uzavřenými textovými produkty kultury modernity, burcují k vnímavějšímu a odvážnějšímu životu, jsou-li čtenáři ochotni opustit hermeneutiku podezření a přistoupit k Leaves of Grass (1855) a Tropic of Cancer (1934) s hermeneutikou hladu. Práce vychází z jazykového, antropologického a teologického aspektu orální teorie (M. Jousse, M. Parry, A. Lord, W. Ong, E. Havelock, J. Assmann, D. Abram, C. Geertz, T. Pettitt, J. Nohrnberg, D. Sölle) a zkoumá a srovnává paratexty, styl a genezi obou skladeb, následně obě velká JÁ, jejich étos a příběh. Základní teze je tato: Obě skladby napadají nostalgii, posterioritu a uzavřenost literatury, rehabilitují tělesnost a přibližují se kinetismu a futuralitě Bible. Oba autoři toho dosahují především "nepovinným" užitím prostředků orální mnemotechniky, zejména paralelismu či bilateralismu, dále užitím obscénnosti, přítomného času a přijetím role Krista pro svá textová JÁ. Čtenář má hermeneuticky křísit "mrtvá" vytištěná slova v maso/tělo a čin. Práce následně pojednává o dalším vývoji autorských teopoetik: oralita pozdějších textů je již výrazně stylizovanější, z divých bardů se postupně stávají literáti. V závěru si práce klade otázky nad vitalizující, futurální...cs_CZ
uk.abstract.enThe PhD. dissertation Written Voice examines how Walt Whitman and Henry Miller through books, confined textual products of modernity, strive to awaken the reader to a more perceptive and courageous life, provided that the reader is willing to suspend hermeneutics of suspicion and approach Leaves of Grass and Tropic of Cancer with hermeneutics of hunger. This is examined from linguistic, anthropological and theological vantage point of oral theory (M. Jousse, M. Parry, A. Lord, W. Ong, E. Havelock, J. Assmann, D. Abram, C. Geertz, T. Pettitt, J. Nohrnberg, D. Sölle, etc.). This work thus compares Leaves (1855) and Tropic of Cancer examining their paratextual, stylistic features, their genesis, the phenomenology of their I's, their ethos and story across the compositions. By "voluntary" usage of means of oral mnemonics such as parallelism/bilateralism (Jousse) - along with present tense, imitatio Christi and pedagogical usage of obscenity - both authors in their compositions attack the textual modern discourse, the posteriority, nostalgia and confinement of literature, restore the body, and aim for futurality of biblical kinetics. It is the reader's task, then, to hermeneutically resurrect the dead printed words of the compositions into their own "flesh" and action. The third part of the thesis...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990017844300106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV