The Wire: Neoformalistická analýza a analýza fikčních světů
The Wire: Neoformalist Analysis and Analysis of Fictional Worlds
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72759Identifiers
Study Information System: 101600
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Svatoňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
11. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Špína Baltimoru, David Simon, HBO, televize, seriál, neoformalismus, analýza, teorie seriálové fikce, teorie fikčních světů, fikční svět, makrosvět, subsvět, kriminální seriál, policejní seriál, BaltimoreKeywords (English)
The Wire, David Simon, HBO, television, series, neoformalism, analysis, theory of serial fiction, theory of fictional worlds, fictional world, macroworld, subworld, crime series, cop show, BaltimoreV rámci své bakalářské práce analyzuji narativní strukturu, styl, fikční svět seriálu The Wire a jejich vzájemné vztahy. Při samotné analýze vycházím z neoformalistických pozic a využívám teorie seriálové fikce tak, jak ji definoval Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D., ve sborníku Intermediální poetika příběhu. Doufám, že praktickým užitím této mladé teorie pomohu prokázat její přínos analýze seriálů. V textu se dále věnuji popisu podmínek, které vedly ke vzniku The Wire, specifické pozici stanice HBO, výrobce seriálu, na televizním trhu a způsobu, jímž ovlivnila konečnou podobu seriálu. Dále reflektuji vztah The Wire k realitě, jeho specifika v kontextu žánru policejního seriálu a v neposlední řadě ho také vkládám do kontextu tvorby výkonného producenta a scénáristy Davida Simona. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In my thesis I analyze the narrative structure, style, fictional world of The Wire, and their mutual relationships. I use neoformalist theory as the basis of my analysis, but I also employ theory of serial fiction by Mgr. Radomír D. Kokeš, PhD., that he introduced in the textbook Intermediální poetika příběhu. I hope that I can help to demonstrate analytical benefits of this young theory. I also discuss historical and economical context that lead to the creation of The Wire, specific position of television network HBO, the producer of The Wire, on the television market and ways in which this position altered the final shape of analyzed series. I reflect the relationship between The Wire and reality, its specifics in the context of the genre of cop shows. I also put The Wire in the broader context of the rest of the output of executive producer and screenwriter David Simon. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)