Show simple item record

Gender roles and school
dc.contributor.advisorVodochodský, Ivan
dc.creatorMarešová, Hana
dc.date.accessioned2020-08-19T14:04:41Z
dc.date.available2020-08-19T14:04:41Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/725
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to examine and compare the notions of gender roles in the view of students, teachers and textbooks. The issue of gender roles involved in school environment concerns theoretical concepts of social construction of gender and theories of gender socialization. In the view of social constructionism gender as a social phenomenon is created, institutionalized and made into traditions by humans. Social constructionism is opposed to essentialism. A gender role is a set of behavioral norms associated with males and females in a given social group or institution. Schools, among other social institutions, are organized upon a dichotomous gender/sex system. According to cultural rules, norms and values, certain characteristics, attributes and roles are assigned to males and females based on their biological sex. The process through which the individual learns and accepts roles is called socialization. Socialization works by encouraging wanted and discouraging unwanted behavior. School as one of the agencies of socialization performs role behavior models and expectations. Through mechanisms of social control sanctions are used to make it clear what behavioral norms the child is expected to follow. Empirical survey explored the notions of gender roles perceived in school environment. It consisted...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleŠkola a genderové rolecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-09-06
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId2400
dc.title.translatedGender roles and schoolen_US
dc.contributor.refereeSmetáčková, Irena
dc.identifier.aleph000572463
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to examine and compare the notions of gender roles in the view of students, teachers and textbooks. The issue of gender roles involved in school environment concerns theoretical concepts of social construction of gender and theories of gender socialization. In the view of social constructionism gender as a social phenomenon is created, institutionalized and made into traditions by humans. Social constructionism is opposed to essentialism. A gender role is a set of behavioral norms associated with males and females in a given social group or institution. Schools, among other social institutions, are organized upon a dichotomous gender/sex system. According to cultural rules, norms and values, certain characteristics, attributes and roles are assigned to males and females based on their biological sex. The process through which the individual learns and accepts roles is called socialization. Socialization works by encouraging wanted and discouraging unwanted behavior. School as one of the agencies of socialization performs role behavior models and expectations. Through mechanisms of social control sanctions are used to make it clear what behavioral norms the child is expected to follow. Empirical survey explored the notions of gender roles perceived in school environment. It consisted...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV