Analýza didaktické interakce skupinové výuky lyžování dospělých
Analysis of Didactic Interaction in Group Skiing Lessons for Adults
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72382Identifiers
Study Information System: 88328
Collections
- Kvalifikační práce [8435]
Author
Advisor
Referee
Süss, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka, lyžování, instruktor, didaktická interakce, analýza, ADI, MADIKeywords (English)
teaching, skiing, instructor, didactic interaction, analysis, ADI, MADINázev: Analýza didaktické interakce skupinové výuky lyžování dospělých Cíle: Cílem práce je podrobně analyzovat a porovnat didaktickou interakci učitel - žák při výuce lyžování dospělých mezi dvěma instruktory stejné délky praxe ale různého vzdělání. Metody: Pro náš výzkum jsme použili metodu participantního pozorování s využitím řazení do kategoriálního systému podle standardizované techniky MADI (modifikovaná analýza didaktické interakce). Jde o 7 kategorií popisujících formy chování učitele, didaktický obsah výuky, didaktické situace a postojovou aktivitu. Výsledky: Výsledky práce potvrdily mimo jiné vyšší zastoupení dvou nejefektivnějších forem chování učitele (korekce a zpětná informace) u instruktora s pedagogickým vzděláním, a s tím spojenou vyšší kvalitu vyučovacího procesu. Klíčová slova: výuka, lyžování, instruktor, didaktická interakce, analýza, ADI, MADI
Title: Analysis of Didactic Interaction in Group Skiing Lessons for Adults Objectives: The aim of this thesis is to perform detailed analysis and comparison of the didactic teacher - student interaction during adult skiing lessons between two instructors with the same level of experience but different educational background. Methods: In our research we have employed a participant observation method using classification into a category system based on a standardised MADI (Modified Analysis of Didactic Interaction) technique. This includes 7 categories describing the forms of the teacher's behaviour, the didactic content of the lessons, didactic situations, and attitudinal characteristics. Results: The results of the study confirmed, among others, a higher incidence of the two most effective forms of teacher behaviour (correction and feedback information provision) in the instructor with pedagogical education, which was associated with a higher quality of the teaching process. Keywords: teaching, skiing, instructor, didactic interaction, analysis, ADI, MADI