Návrh a otestování výukových materiálů k terénní exkurzi do oblasti Brd.
Design and testing of students'materials for a field trip to Brdy area
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72184Identifikátory
SIS: 130321
Kolekce
- Kvalifikační práce [19114]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kroufek, Roman
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
16. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
metoda výuky, exkurze, znalosti žáků, testování znalostíKlíčová slova (anglicky)
teaching methods, field trip, students' knowledge, knowledge testingProtože exkurze - ať už dlouhodobé či krátkodobé - mají prokazatelný vliv na vědomosti, hodnoty a postoje žáků a také rozvíjejí dovednosti učitelů, rozhodla jsem se věnovat tomuto tématu. Cílem této práce bylo připravit terénní exkurzi včetně všech potřebných výukových materiálů a následně zhodnotit přínos této exkurze na vědomosti žáků. Vytvořené výukové materiály byly testovány celkem ve čtyřech třídách dvou základních škol v Příbrami a blízkém okolí. Žáci z těchto tříd byli rozdělení do dvou skupin - experimentální skupina se zúčastnila výuky na terénní exkurzi a kontrolní skupina ve třídě. Obě skupiny absolvovaly pre-test, výuku (exkurze nebo výuka ve třídě), post-test 1(se zpětnou vazbou k výuce), post-test 2 a 3. Sebraná data byla vyhodnocena statistickými analýzami, jejichž výsledky ukázaly signifikantní rozdíl v dosažených znalostech mezi skupinami v post-testu 1 a 2. V post-testu 3 byly výsledky obou skupin srovnatelné. Souhrnně lze říci, že žáci obou skupin během výuky získali nové vědomosti a jejich znalosti byly vyšší než na začátku, ovšem výuka na exkurzi byla signifikantně efektivnější než výuka ve třídě. Klíčová slova: metoda výuky, exkurze, znalosti žáků, testování znalostí
The reason why I chose this topic is that field trips (short-term or long-term) have demonstrable effect on students' knowledge, values and attitudes as well as teachers' skills. The objective of this thesis was to prepare a field trip including all needed teaching materials and evaluate it's effect on students' knowledge. Created teaching materials were tested in four classes in two primary school in Příbram and a nearby village. Students from these schools were divided into two groups - experimental and control. The experimental group attended the field trip and the control group got involved in the same program but at school. Both groups completed pretest, teaching, posttest 1 (with a feedback about teaching), posttest 2 and 3. Data collected from this research were evaluated using statistical methods. The results from these methods proved a significant difference of knowledge between groups in posttest 1 and 2. The score of both groups gained in posttest 3 was similar. We can conclude that students of both groups learned new information and their knowledge improved. Nevertheless the field trip had significantly higher effect on students' knowledge than the school lesson. Key words: teaching methods, field trip, students' knowledge, knowledge testing