Rizikové chování u dětí školního věku a možnosti školy je ovlivnit
School-age children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72158Identifiers
Study Information System: 139575
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Večerka, Kazimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dospívání, výchovní činitelé, rizikové chování, prevence rizikového chování, prevence rizikového chování na školáchKeywords (English)
adolescence, educational factors, risk behavior, prevention of risk behavior, prevention of risk behavior in schoolsDiplomová práce je zaměřena na zkušenosti žáků šestých a devátých tříd základních škol ve Dvoře Králové nad Labem s projevy rizikového chování. Teoretická část vymezuje pojmy vztahující se k období dospívání, rizikového chování a prevenci. Dále se zabývá postupy při výskytu rizikového chování na základních školách. Praktická část prezentuje výsledky vlastního empirického šetření a nese znaky kvantitativního výzkumu. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, v jaké míře mají žáci 2. stupně základních škol ve Dvoře Králové nad Labem osobní zkušenost s rizikovým chováním. Nástrojem metody sběru dat byl dotazník. Výsledky výzkumného šetření budou přínosem v prevenci rizikového chování na základních školách ve Dvoře Králové nad Labem.
The thesis is focused on the experience of 6th and 9th elementary school classes with risk behavior in Dvůr Králové nad Labem. The theoretical part defines terms related to adolescence, risk behavior and prevention. This part also deals with procedures in the occurence of the risk behavior in elementary school. The practical part presents the results of own empirical investigation and bears the signs of a quantitative research. The aim of the research was to determine to which extent second grades students in Dvůr Králové nad Labem have personal experience in the risk behavior. The method of data collection tool was a questionnaire. The results of the research will be beneficial in the prevention of risk behavior in primary schools in Dvůr Králové nad Labem.