Does the Shale Gas Revolution Mean the End of Biofuels?
Znamená rozvoj těžby břidlicových plynů konec biopaliv?
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72054Identifiers
Study Information System: 151180
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Luňáčková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
bio paliva, břidlicový plyn, zemní plyn, pohonné hmoty, emise uhlíkuKeywords (English)
biofuels, shale gas, natural gas, fuels, carbon emissionsSvětové snahy snížit klimatické změny zvyšují poptávku po alternativních palivech, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, neboť doprava emituje čtvrtinu skleníkových plynů. Po mnoho let byla biopaliva hlavním prostředkem snižování emisí v dopravě. Nicméně objevují se názory, že některá biopaliva mají negativní socio-ekonomické dopady, někdy až zavažnější než fosilní paliva. Tato práce spojuje vývoj biopaliv v Evropské Unii a rozmach zemního plynu získávaného z břidlic. Práce zkoumá cenové vztah bionafty, zemního plynu a relevantních komodit. Výsledky naznačují slabý negativní pomalu rostoucí cenový vztah mezi bionaftou a zemním plynem. V práci nacházíme příznivou Evropskou legislativu pro budoucí využití vozidel poháněných zemním plynem. Nicméně docházíme k závěru, že tento rozvoj nebude tažen težbou zmního plynu z břidlic na území Evropské Unie. 1
World effort to reduce climate changes drives demand for more environmen- tally friendly alternative fuels, since transport emits quarter of total green- house gas emissions. For many years biofuels were main mean for achieving more green transport. Nevertheless, there are rising concerns that some of biofuels have negative environmental and social impacts sometimes worse than fossil fuels. This work links European Union's biofuels development with expansion of natural gas caused by exploitation from shale formations. We examine relationship between biodiesel, natural gas and relevant com- modities by using the price transmission framework. Results indicate weak slowly increasing negative price relation between biodiesel and natural gas. Our work finds favourable legislation for future application of natural gas vehicles. Nonetheless, we conclude that the expansion will not be driven by exploitation of shale gas at European Union territory. 1