Show simple item record

Shool broadcasting as a tool for the developement of the media leteracy
dc.contributor.advisorWolák, Radim
dc.creatorKasperová, Nikola
dc.date.accessioned2017-05-27T18:00:22Z
dc.date.available2017-05-27T18:00:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72027
dc.description.abstractBakalářská práce s názvem Školní rozhlasové vysílání jako prostředek k rozvoji mediální gramotnosti se zabývá tvorbou školního rozhlasu a rádia v kontextu mediální výchovy. Konkrétně se zabývá postavením produkčních činností v mediální výchově a jejich očekávaným výstupům a klade důraz na školní rozhlas a rádio. V teoretické části práce je nejdříve krátce charakterizováno ukotvení mediální výchovy v českém pedagogickém systému se zaměřením na koncept learning by doing. Poté se již konkrétně věnuje školnímu rádiu, jeho historii, technické a personální stránce jeho fungování. Kromě toho se práce zamýšlí i nad metodickou podporou pro učitele a tvůrce školních rádií vůbec, navíc přináší stručnou charakteristiku vybraných zahraničních projektů, které se metodickou podporou zabývají. Praktickou část práce tvoří data získaná z rozhovorů s redakcemi školního rozhlasu a rádií na školách v České republice. Zejména je zaměřena na praktickou stránku jejich fungování a na kompetence, které žáci podílející se na tvorbě školního rádia, mohou získat. Závěrem je provedeno srovnání těchto dovedností a zkušeností s očekávanými výstupy produkčních činností v mediální výchově.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis School broadcasting as a tool for the developement of the media literacy is dedicated to the creation of the school radio in the context of the media literacy. In particular, the bachelor thesis deals with the role of media production activities in the media education and their expected outputs, with an emphasis on the school radio. In the theoretical part of the thesis is first of all characterised the consolidation of the media education in the Czech eduacational system with the focus on the concept learning by doing. Subsequently, the thesis is dedicated to the school radio, its history and the technical and personal aspect of its operation. Besides, it contemplates the problem of the methodical support for teachers and school radio creators. Moreover, a brief description of chosen foreign projects concerning methodical support is brought up. The practical part of the thesis consists the data obtained from interviews with redactions of school radios in schools in the Czech republic. It is mainly focused on the practical side of the operation of the school radio and on competences that students can gain by participating on the creation of the school radio. In the end, these competences and experiences are compared with expected outputs of production activities in media education.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectmediální výchovacs_CZ
dc.subjectmediální gramotnostcs_CZ
dc.subjectprodukční činnostics_CZ
dc.subjectškolní médiacs_CZ
dc.subjectškolní rádiocs_CZ
dc.subjectmedia educationen_US
dc.subjectmedia literacyen_US
dc.subjectlearning by doingen_US
dc.subjectschool mediaen_US
dc.subjectschool radioen_US
dc.titleŠkolní rozhlasové vysílání jako prostředek k rozvoji mediální gramotnostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-16
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId151629
dc.title.translatedShool broadcasting as a tool for the developement of the media leteracyen_US
dc.contributor.refereeChudoba, David
dc.identifier.aleph002006873
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce s názvem Školní rozhlasové vysílání jako prostředek k rozvoji mediální gramotnosti se zabývá tvorbou školního rozhlasu a rádia v kontextu mediální výchovy. Konkrétně se zabývá postavením produkčních činností v mediální výchově a jejich očekávaným výstupům a klade důraz na školní rozhlas a rádio. V teoretické části práce je nejdříve krátce charakterizováno ukotvení mediální výchovy v českém pedagogickém systému se zaměřením na koncept learning by doing. Poté se již konkrétně věnuje školnímu rádiu, jeho historii, technické a personální stránce jeho fungování. Kromě toho se práce zamýšlí i nad metodickou podporou pro učitele a tvůrce školních rádií vůbec, navíc přináší stručnou charakteristiku vybraných zahraničních projektů, které se metodickou podporou zabývají. Praktickou část práce tvoří data získaná z rozhovorů s redakcemi školního rozhlasu a rádií na školách v České republice. Zejména je zaměřena na praktickou stránku jejich fungování a na kompetence, které žáci podílející se na tvorbě školního rádia, mohou získat. Závěrem je provedeno srovnání těchto dovedností a zkušeností s očekávanými výstupy produkčních činností v mediální výchově.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis School broadcasting as a tool for the developement of the media literacy is dedicated to the creation of the school radio in the context of the media literacy. In particular, the bachelor thesis deals with the role of media production activities in the media education and their expected outputs, with an emphasis on the school radio. In the theoretical part of the thesis is first of all characterised the consolidation of the media education in the Czech eduacational system with the focus on the concept learning by doing. Subsequently, the thesis is dedicated to the school radio, its history and the technical and personal aspect of its operation. Besides, it contemplates the problem of the methodical support for teachers and school radio creators. Moreover, a brief description of chosen foreign projects concerning methodical support is brought up. The practical part of the thesis consists the data obtained from interviews with redactions of school radios in schools in the Czech republic. It is mainly focused on the practical side of the operation of the school radio and on competences that students can gain by participating on the creation of the school radio. In the end, these competences and experiences are compared with expected outputs of production activities in media education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV