Soustavy lineárních rovnic na základní škole - obtíže žáků a pohled učitelů
Systems of linear equations at the primary school - pupils' problems and teachers' views
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71815Identifikátory
SIS: 130706
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lineární rovnice a jejich soustavy, obtíže žáků, chyby, polostrukturované rozhovory, didaktický testKlíčová slova (anglicky)
linear equations and their systems, pupils' problems, mistakes, semi-structured interviews, didactic testCílem diplomové práce bylo popsat kritická místa při řešení soustav lineárních rovnic na základní škole. Nejdříve jsou přehledně uvedeny různé metody řešení soustav rovnic se dvěma neznámými, stručně nastíněna historie soustav lineárních rovnic a dále je téma popsáno z hlediska kurikulárních dokumentů. Na základě studia odborné literatury jsou popsána kritická místa a chyby, kterých se žáci v této oblasti dopouštějí. Realizované výzkumné šetření využilo smíšenou výzkumnou strategii, kde hlavní strategií byl kvalitativní a vedlejší strategií kvantitativní výzkum. Vlastní výzkum sestával z polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi zkušenými učiteli, sestavení dotazníku pro žáky základních škol a vytvoření didaktického testu. Hlavními výsledky práce je popis nejčastějších obtíží žáků při řešení soustav lineárních rovnic, didaktická analýza učebnic a nástin pohledu učitelů na toto téma. Klíčová slova: lineární rovnice a jejich soustavy, obtíže žáků, chyby, polostrukturované rozhovory, didaktický test Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The goal of the diploma thesis was to describe critical moments for solving systems of linear equations at the primary school. First, various methods of solving systems of two linear equations with two unknowns are summarized, the history of systems of linear equations is briefly outlined and the theme is described from the point of view of curricular documents. Based on the review of literature, the critical moments and types of mistake made by pupils are described. My own research used the mixed research strategy, where the main strategy was qualitative and the secondary strategy was quantitative. The research consisted of semi-structured interviews with four mathematics teachers, the preparation and realization of a questionnaire for primary school pupils and the creation, realization and analysis of a didactic test. The main results of the thesis consists of the description of the most frequent pupils' problems when solving systems of linear equations, the didactic analysis of textbooks and teachers' views of the topic and its teaching. Keywords: linear equations and their systems, pupils' problems, mistakes, semi-structured interviews, didactic test Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)