Show simple item record

Creativity in visual arts
dc.contributor.advisorŠípek, Jiří
dc.creatorZejdová, Hana
dc.date.accessioned2017-05-27T17:16:46Z
dc.date.available2017-05-27T17:16:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71791
dc.description.abstractMotivace se jeví jako jedna z významných proměnných, která se podílí na kreativitě jedince. Může kreativitě přispět jak pozitivně, tak jaké na ni mít negativní dopad. Rozhodli jsme se vybraným způsobem nahlédnout na motivaci výtvarníků a zamyslet se nad tím, jestli kontakt s uměním může do určití míry hrát v jejich osobnostním profilu svou roli. V teoretické části se prvně zabýváme vymezením umění, jeho druhy a psychologií umění. Dále hovoříme o uměleckém díle jako o produktu umělecké tvorby, popisujeme strukturu osobnosti a konkrétně osobnost autorů uměleckých děl. Nastiňujeme spletitost kreativity jako fenoménu. Závěrem se zaměřujeme na motivaci v sociální psychologii kreativity. Záměrem této diplomové práce je zmapovat pomocí Dotazníku motivace k výkonu LMI vybrané psychosociální osobnostní rysy výtvarníků a podívat se na to, zda se významně liší od osobnostních rysů srovnávací skupiny "neumělců" s ekonomickým zaměřením (n=63). Ve shodě se studiemi v oblasti kreativity se ukázalo, že výtvarníci oproti neumělcům významně výše skórovali na škálách flow, hrdost na výkon a samostatnost. V protikladu k výsledkům studií zabývajících se kreativitou všeobecně u lidí, naše výsledky ukázaly, že výtvarníci jsou více soutěživí oproti neumělcům. Angažovanost, preference obtížnosti, orientace na status, ale...cs_CZ
dc.description.abstractMotivation seems to be one of the important variables which might have an effect on creativity. It can have a positive but also a negative impact on creativity. In this thesis motivations of fine artists are examined and the extent to which art might effect personality profile of fine artists is considered. In theoretical part, firstly, art, forms of art and the psychology of art are defined. Further artwork as a product of artistic process, structure of personality and specifically the personality of fine artists are described. A complexity of creativity as a phenomenon is presented. Finally motivation from the social psychology of creativity point of view is explained. The aim of this master thesis is to examine certain psychosocial personality traits of fine artists by the Achievement Motivation Inventory LMI and discovered whether there are significant differences in personality traits of fine artists and control group of "non-artists" interested in economy and business (n=63). Our results support the foreign studies results and indicate that artists score significantly higher in Flow, Pride in Productivity and Independence. Contrary to foreign studies results examine creativity in people generally, our results suggest that fine artists score significantly higher in Competitiveness than...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectuměnícs_CZ
dc.subjectvýtvarnícics_CZ
dc.subjectkreativitacs_CZ
dc.subjecttvořivostcs_CZ
dc.subjectosobnostní rysycs_CZ
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectarten_US
dc.subjectfine artistsen_US
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectpersonality traitsen_US
dc.titleKreativita ve vizuální umělecké tvorběcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-19
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId136367
dc.title.translatedCreativity in visual artsen_US
dc.contributor.refereeKebza, Vladimír
dc.identifier.aleph002006510
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMotivace se jeví jako jedna z významných proměnných, která se podílí na kreativitě jedince. Může kreativitě přispět jak pozitivně, tak jaké na ni mít negativní dopad. Rozhodli jsme se vybraným způsobem nahlédnout na motivaci výtvarníků a zamyslet se nad tím, jestli kontakt s uměním může do určití míry hrát v jejich osobnostním profilu svou roli. V teoretické části se prvně zabýváme vymezením umění, jeho druhy a psychologií umění. Dále hovoříme o uměleckém díle jako o produktu umělecké tvorby, popisujeme strukturu osobnosti a konkrétně osobnost autorů uměleckých děl. Nastiňujeme spletitost kreativity jako fenoménu. Závěrem se zaměřujeme na motivaci v sociální psychologii kreativity. Záměrem této diplomové práce je zmapovat pomocí Dotazníku motivace k výkonu LMI vybrané psychosociální osobnostní rysy výtvarníků a podívat se na to, zda se významně liší od osobnostních rysů srovnávací skupiny "neumělců" s ekonomickým zaměřením (n=63). Ve shodě se studiemi v oblasti kreativity se ukázalo, že výtvarníci oproti neumělcům významně výše skórovali na škálách flow, hrdost na výkon a samostatnost. V protikladu k výsledkům studií zabývajících se kreativitou všeobecně u lidí, naše výsledky ukázaly, že výtvarníci jsou více soutěživí oproti neumělcům. Angažovanost, preference obtížnosti, orientace na status, ale...cs_CZ
uk.abstract.enMotivation seems to be one of the important variables which might have an effect on creativity. It can have a positive but also a negative impact on creativity. In this thesis motivations of fine artists are examined and the extent to which art might effect personality profile of fine artists is considered. In theoretical part, firstly, art, forms of art and the psychology of art are defined. Further artwork as a product of artistic process, structure of personality and specifically the personality of fine artists are described. A complexity of creativity as a phenomenon is presented. Finally motivation from the social psychology of creativity point of view is explained. The aim of this master thesis is to examine certain psychosocial personality traits of fine artists by the Achievement Motivation Inventory LMI and discovered whether there are significant differences in personality traits of fine artists and control group of "non-artists" interested in economy and business (n=63). Our results support the foreign studies results and indicate that artists score significantly higher in Flow, Pride in Productivity and Independence. Contrary to foreign studies results examine creativity in people generally, our results suggest that fine artists score significantly higher in Competitiveness than...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV