Show simple item record

Electronic toll : new trend in road infrastructure financing
dc.contributor.advisorMejstřík, Michal
dc.creatorTargová, Iva
dc.date.accessioned2017-03-31T12:21:40Z
dc.date.available2017-03-31T12:21:40Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/716
dc.description.abstractGlobal economy battles with an increasing size of road traffic in the long term. According to long term predictions this trend will continue in the future. Along with increasing volume of road traffic it also grows the interest of states to gain financial resources out of it. Construction and administration of road infrastructure is behind state interests for quite a long time. Consequences are clear: traffic jams, accidents and environmental pollution. One of the ways out of this problem is the open road tolling - an automatical way of collecting fees. This thesis describes possibilities of road infrastructure tolling, European Union's attitude to this phenomenon and experiences from Europe. Then it deals with a theoretical model of road infrastructure tolling and the toll level setting. Next chapters focus on concrete tolling projects in Czech Republic and Chile. Last chapter compares these two experiences. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractGlobální ekonomika se dlouhodobě potýká s trendem rostoucího objemu silniční dopravy, a to jak nákladní, tak i osobní. Dle dlouhodobých predikcí se předpokládá, že tento trend bude dále pokračovat. Tak jak v Evropě narůstá silniční provoz nákladních i osobních vozů, roste zájem států z tohoto provozu získávat finanční prostředky. Výstavba a údržba silničního systému však již léta zaostává za zájmem států. Následky jsou zjevné - dopravní zácpy, nehody a zbytečné zatěžování životního prostředí. Východisko z tohoto problému kromě jiného nabízí automatické (elektronické) systémy výběru silničních poplatků - mýtného. Tato práce popisuje možnosti zpoplatnění dopravní infrastruktury. postoj Evropské unie k tomuto fenoménu a zkušenosti z konkrétních evropských zemí. Dále prezentuje teoretický model rozhodování o zpoplatnění silniční sítě a výpočtu mýtné sazby. Tento model je aplikován na konkrétní příklady mýtných projektů v České republice a Chile. Komparaci těchto zkušeností pak obsahuje závěrečná kapitola. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleElektronické mýtné : nový trend ve financování silniční sítěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-02-08
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId2576
dc.title.translatedElectronic toll : new trend in road infrastructure financingen_US
dc.contributor.refereeJirsová, Pavlína
dc.identifier.aleph000963526
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csGlobální ekonomika se dlouhodobě potýká s trendem rostoucího objemu silniční dopravy, a to jak nákladní, tak i osobní. Dle dlouhodobých predikcí se předpokládá, že tento trend bude dále pokračovat. Tak jak v Evropě narůstá silniční provoz nákladních i osobních vozů, roste zájem států z tohoto provozu získávat finanční prostředky. Výstavba a údržba silničního systému však již léta zaostává za zájmem států. Následky jsou zjevné - dopravní zácpy, nehody a zbytečné zatěžování životního prostředí. Východisko z tohoto problému kromě jiného nabízí automatické (elektronické) systémy výběru silničních poplatků - mýtného. Tato práce popisuje možnosti zpoplatnění dopravní infrastruktury. postoj Evropské unie k tomuto fenoménu a zkušenosti z konkrétních evropských zemí. Dále prezentuje teoretický model rozhodování o zpoplatnění silniční sítě a výpočtu mýtné sazby. Tento model je aplikován na konkrétní příklady mýtných projektů v České republice a Chile. Komparaci těchto zkušeností pak obsahuje závěrečná kapitola. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enGlobal economy battles with an increasing size of road traffic in the long term. According to long term predictions this trend will continue in the future. Along with increasing volume of road traffic it also grows the interest of states to gain financial resources out of it. Construction and administration of road infrastructure is behind state interests for quite a long time. Consequences are clear: traffic jams, accidents and environmental pollution. One of the ways out of this problem is the open road tolling - an automatical way of collecting fees. This thesis describes possibilities of road infrastructure tolling, European Union's attitude to this phenomenon and experiences from Europe. Then it deals with a theoretical model of road infrastructure tolling and the toll level setting. Next chapters focus on concrete tolling projects in Czech Republic and Chile. Last chapter compares these two experiences. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV