Show simple item record

Taxicab Metric in Teaching-Learning Process at Basic School
dc.contributor.advisorZhouf, Jaroslav
dc.creatorBruna, Jiří
dc.date.accessioned2017-05-27T16:58:13Z
dc.date.available2017-05-27T16:58:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71690
dc.description.abstractTato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.cs_CZ
dc.description.abstractThis master's thesis explores the possibility of including Taxicab metric as a subject matter into instruction at lower secondary level of education and it does so in several ways. Firstly, it looks into a curricular document of state level (Framework Educational Programme) and discusses instances at which the subject matter and the concept of lower secondary education are in agreement. Secondly, this thesis analyses a selected series of textbooks with respect to exercises that can be seen as linked to non-Euclidean metrics. Furthermore an experiment is described and evaluated, whose purpose, as a part of this thesis, was to find out if selected pupils can successfully solve problems in the context of the Taxicab metric and if related instruction influenced pupils' understanding of the concept of line segment and circle in a desired way. The teaching material which constituted an integral part of the experiment is presented as well.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectMetrikacs_CZ
dc.subjectManhattanská metrikacs_CZ
dc.subjectkružnicecs_CZ
dc.subjectpřímkacs_CZ
dc.subjectMetricen_US
dc.subjecttaxi cab metricen_US
dc.subjectcircleen_US
dc.subjectlineen_US
dc.titleManhattanská metrika ve výuce na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-04
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId139972
dc.title.translatedTaxicab Metric in Teaching-Learning Process at Basic Schoolen_US
dc.contributor.refereeVondrová, Naďa
dc.identifier.aleph001847859
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis explores the possibility of including Taxicab metric as a subject matter into instruction at lower secondary level of education and it does so in several ways. Firstly, it looks into a curricular document of state level (Framework Educational Programme) and discusses instances at which the subject matter and the concept of lower secondary education are in agreement. Secondly, this thesis analyses a selected series of textbooks with respect to exercises that can be seen as linked to non-Euclidean metrics. Furthermore an experiment is described and evaluated, whose purpose, as a part of this thesis, was to find out if selected pupils can successfully solve problems in the context of the Taxicab metric and if related instruction influenced pupils' understanding of the concept of line segment and circle in a desired way. The teaching material which constituted an integral part of the experiment is presented as well.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV