Manhattanská metrika ve výuce na základní škole
Taxicab Metric in Teaching-Learning Process at Basic School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71690Identifiers
Study Information System: 139972
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Vondrová, Naďa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Metrika, Manhattanská metrika, kružnice, přímkaKeywords (English)
Metric, taxi cab metric, circle, lineTato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.
This master's thesis explores the possibility of including Taxicab metric as a subject matter into instruction at lower secondary level of education and it does so in several ways. Firstly, it looks into a curricular document of state level (Framework Educational Programme) and discusses instances at which the subject matter and the concept of lower secondary education are in agreement. Secondly, this thesis analyses a selected series of textbooks with respect to exercises that can be seen as linked to non-Euclidean metrics. Furthermore an experiment is described and evaluated, whose purpose, as a part of this thesis, was to find out if selected pupils can successfully solve problems in the context of the Taxicab metric and if related instruction influenced pupils' understanding of the concept of line segment and circle in a desired way. The teaching material which constituted an integral part of the experiment is presented as well.