Show simple item record

Popular music in Hungary in the second half of the 20th century and its place in the official culture
dc.contributor.advisorJunek, Marek
dc.creatorUhlířová, Petra
dc.date.accessioned2017-05-27T15:46:44Z
dc.date.available2017-05-27T15:46:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71300
dc.description.abstractTéma práce se zabývá fenoménem populární hudby v areálu střední Evropy, který se ve 20. století vyznačoval přítomností vládnoucí komunistické ideologie. Práce bude založena především na populární hudbě a jejích proměnách v 70. a 80. letech 20. století v Maďarsku. Problematika bude pojata z kulturně-historického hlediska a jejím těžištěm bude napětí mezi oficiálním kulturním programem a jeho nutností reagovat na požadavky příjemců v dané době. Základní kostru tvoří situace v Maďarsku, která ovšem bude srovnávána se situací v ČSSR, budou zde nastíněny jak momenty společné střední Evropě, tak i specifika maďarské situace oproti ostatním zemím. Upozorněno bude i na problematiku související s vývozem maďarské populární hudby do zahraničí.cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of my thesis focuses on the phenomenon of popular music in the area of Central Europe, which in the 20th century had been characterized by the presence of the ruling Communist ideology. The work will be based primarily on popular music and its changes in the 70s and 80s of 20th century in Hungary. The issue will be approached from cultural- historical perspective and its focus will be tension between the official cultural program and the need to respond to the requirements of the recipient at the time. Basic structure consists of the situation in Hungary, which will be compared to the situation in Czechoslovakia, there will be outlined the main common points that have an impact on Central European culture and politics, as well as the specifics of the Hungarian situation. Also the relation to the export of Hungarian popular music abroad will be mentioned.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectoficiální kultura - populární kultura - kulturní politika - totalitní režim - komunistický režim - 20. století - Maďarsko - Střední Evropa - populární hudbacs_CZ
dc.subjectofficial culture - popular culture - cultural politics - totalitarian regime - communist regime - 20th century - Hungary - Central Europe - popular musicen_US
dc.titlePopulární hudba v Maďarsku v 2. polovině 20. století a její místo v oficiální kultuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentDepartment of Central European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra středoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId135988
dc.title.translatedPopular music in Hungary in the second half of the 20th century and its place in the official cultureen_US
dc.contributor.refereePejša, Robert
dc.identifier.aleph001852065
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStředoevropská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCentral European Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csStředoevropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCentral European Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTéma práce se zabývá fenoménem populární hudby v areálu střední Evropy, který se ve 20. století vyznačoval přítomností vládnoucí komunistické ideologie. Práce bude založena především na populární hudbě a jejích proměnách v 70. a 80. letech 20. století v Maďarsku. Problematika bude pojata z kulturně-historického hlediska a jejím těžištěm bude napětí mezi oficiálním kulturním programem a jeho nutností reagovat na požadavky příjemců v dané době. Základní kostru tvoří situace v Maďarsku, která ovšem bude srovnávána se situací v ČSSR, budou zde nastíněny jak momenty společné střední Evropě, tak i specifika maďarské situace oproti ostatním zemím. Upozorněno bude i na problematiku související s vývozem maďarské populární hudby do zahraničí.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of my thesis focuses on the phenomenon of popular music in the area of Central Europe, which in the 20th century had been characterized by the presence of the ruling Communist ideology. The work will be based primarily on popular music and its changes in the 70s and 80s of 20th century in Hungary. The issue will be approached from cultural- historical perspective and its focus will be tension between the official cultural program and the need to respond to the requirements of the recipient at the time. Basic structure consists of the situation in Hungary, which will be compared to the situation in Czechoslovakia, there will be outlined the main common points that have an impact on Central European culture and politics, as well as the specifics of the Hungarian situation. Also the relation to the export of Hungarian popular music abroad will be mentioned.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra středoevropských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV