Show simple item record

Mythology of dr. Who television series
dc.contributor.advisorŠoltys, Otakar
dc.creatorKužel, Martin
dc.date.accessioned2017-05-27T15:13:05Z
dc.date.available2017-05-27T15:13:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71118
dc.description.abstractTato diplomová práce se soustředí na identifikaci výskytu mytologických prvků a témat, obsažených v syžetech jednotlivých epizod seriálu televizní stanice BBC Doktor Who, vycházeje z hypotézy, že určité mytologické vzorce se stále vyskytují i v narativních strukturách produktů zábavního průmyslu současnosti, což je pro publikum činí přirozeně atraktivními. Postupně jsou zhodnoceny vybrané epizody ze starého, původního arku z let šedesátých a následně ze současného rebootu, který zahájil vysílání v roce 2005. Dále je zkoumána přítomnost původního edukativního záměru seriálu, který v průběhu let jeho vysílání postupně vymizel. Během sémiotické analýzy textu seriálu vycházíme jak z pozice kritického čtenáře, o kterém hovořil Umberto Eco ve své práci Meze interpretace, tak z definice moderního mýtu, jak jej zavedl Roland Barthes, archaického mýtu, který vnímal například Claude Lévi-Strauss a další, a archetypů coby základních praobrazů, jejichž konkretizací mýty samotné vznikly, jak o nich hovořil Carl Gustav Jung především ve své práci O archetypech kolektivního nevědomí. Kromě mytologických vzorů v individuálních syžetech je analýze podrobena rovněž samotná archetypální postava Doktora.cs_CZ
dc.description.abstractMain focus of my Master's Thesis is to conduct a research of mythological elements and themes that appear within the narrative structure of selected episodes of BBC television series Doctor Who, deriving from the initial hypothesis that such mythological patterns are still recurring and repeating even in the structure of stories produced by modern show-business industries, which renders their content intrinsically more attractive for any audience. We analyse selected episodes from both arks of the Doctor Who's story individually - the old one, which began in the sixties, and the new one, which is considered to be a reboot of the original series and aired in 2005. The originally intended educative element of the series and its sudden disappearance is also a part of our research. Main analysis of our paper consists of a semiotic analysis of the text of the television series utilizing the point of view of the critical reader that was introduced by Umberto Eco, and deriving from the definition of modern myth that appears in works of Roland Barthes, archaic myth, studied for example by Carl Lévi- Strauss, and Jungian archetypes.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectDoctor Whocs_CZ
dc.subjecttelevizní seriálcs_CZ
dc.subjectBBCcs_CZ
dc.subjectMytologiecs_CZ
dc.subjectMýtuscs_CZ
dc.subjectModerní mýtuscs_CZ
dc.subjectSemiotická Analýzacs_CZ
dc.subjectRoland Barthescs_CZ
dc.subjectUmberto Ecocs_CZ
dc.subjectDoctor Whoen_US
dc.subjecttelevision seriesen_US
dc.subjectBBCen_US
dc.subjectMythologyen_US
dc.subjectMythen_US
dc.subjectModern Mythen_US
dc.subjectSemiotic Analysisen_US
dc.subjectRoland Barthesen_US
dc.subjectUmberto Ecoen_US
dc.titleMytologie v seriálu Doctor Whocs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-01-27
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId147796
dc.title.translatedMythology of dr. Who television seriesen_US
dc.contributor.refereeBaslarová, Iva
dc.identifier.aleph001924805
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se soustředí na identifikaci výskytu mytologických prvků a témat, obsažených v syžetech jednotlivých epizod seriálu televizní stanice BBC Doktor Who, vycházeje z hypotézy, že určité mytologické vzorce se stále vyskytují i v narativních strukturách produktů zábavního průmyslu současnosti, což je pro publikum činí přirozeně atraktivními. Postupně jsou zhodnoceny vybrané epizody ze starého, původního arku z let šedesátých a následně ze současného rebootu, který zahájil vysílání v roce 2005. Dále je zkoumána přítomnost původního edukativního záměru seriálu, který v průběhu let jeho vysílání postupně vymizel. Během sémiotické analýzy textu seriálu vycházíme jak z pozice kritického čtenáře, o kterém hovořil Umberto Eco ve své práci Meze interpretace, tak z definice moderního mýtu, jak jej zavedl Roland Barthes, archaického mýtu, který vnímal například Claude Lévi-Strauss a další, a archetypů coby základních praobrazů, jejichž konkretizací mýty samotné vznikly, jak o nich hovořil Carl Gustav Jung především ve své práci O archetypech kolektivního nevědomí. Kromě mytologických vzorů v individuálních syžetech je analýze podrobena rovněž samotná archetypální postava Doktora.cs_CZ
uk.abstract.enMain focus of my Master's Thesis is to conduct a research of mythological elements and themes that appear within the narrative structure of selected episodes of BBC television series Doctor Who, deriving from the initial hypothesis that such mythological patterns are still recurring and repeating even in the structure of stories produced by modern show-business industries, which renders their content intrinsically more attractive for any audience. We analyse selected episodes from both arks of the Doctor Who's story individually - the old one, which began in the sixties, and the new one, which is considered to be a reboot of the original series and aired in 2005. The originally intended educative element of the series and its sudden disappearance is also a part of our research. Main analysis of our paper consists of a semiotic analysis of the text of the television series utilizing the point of view of the critical reader that was introduced by Umberto Eco, and deriving from the definition of modern myth that appears in works of Roland Barthes, archaic myth, studied for example by Carl Lévi- Strauss, and Jungian archetypes.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990019248050106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV