Theme of memory in A History of the World in 10 1/2 Chapters by Julian Barnes
Motiv paměti v knize Historie světa v 10 a 1/2 kapitolách od spisovatele Juliana Barnese
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70846Identifikátory
SIS: 140644
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chalupský, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
motiv paměti, historie, postmodernismus, Julian Barnes, velké vyprávění, metanarace, metahistorie, historická imaginaceKlíčová slova (anglicky)
theme of memory, history, post-modernism, Julian Barnes, Grand Narrative, metanarrative, metahistory, historical imaginationCílem této práce je zkoumání motivu a vlivu paměti na způsob, jakým je tvořena a chápana historie v knize Historie světa v 10 a ½ kapitolách. Metodou je interpretační rozbor jednotlivých kapitol a věrohodné dovození toho, že autorův přístup k historii odpovídá postmodernímu pohledu na ní. Teoretické základy práce vycházejí primárně z prací Haydena Whitea a Paula Ricœura. Mezi další použité zdroje patří například kniha rozhovorů s Julianem Barnesem Vanessy Guignery, Conversations with Julian Barnes; esej Franka Kermoda, Stowaway Woodworm a samozřejmě kniha samotná. Klíčová slova: motiv paměti, historie, postmodernismus, Julian Barnes, velké vyprávění/metanarace, metahistorie, historická imaginace
The objective of this dissertation is to explore the theme of memory and its impact on how we tend to re-create and perceive history, as reflected in the book A History of the World in 10 and ½ Chapters. The goal is to interpret each chapter and make a plausible inference as to what the author intended to communicate concerning the postmodernist view of history. The theoretical groundwork of the thesis draws primarily on Hayden White's Metahistory; Paul Ricœur's La mémoire, l'histoire, l'oubli and Temps et Récit. Tome I. Other sources include interviews with Julian Barnes, Conversations with Julian Barnes by Vanessa Guignery; an essay by Frank Kermode, Stowaway Woodworm and of course the novel itself. Key words: theme of memory, history, post-modernism, Julian Barnes, Grand Narrative/metanarrative, metahistory, historical imagination