Zobrazit minimální záznam

Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague
dc.contributor.advisorZdrálek, Vít
dc.creatorKašparová, Žofie
dc.date.accessioned2021-03-26T12:53:36Z
dc.date.available2021-03-26T12:53:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/70325
dc.description.abstractUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Bakalářská práce Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení autor práce: Žofie Kašparová 2014 Abstrakt V této práci etnografickou metodou zkoumám pražskou gypsy jazzovou kapelu Sylvanio Orchestra (název je kvůli zachování anonymity změněn). Ve výzkumu vycházím převážně ze svých pozorování při performancích, z rozhovorů se členy kapely i ze své osobní zkušenosti hudebnice a často jediné ženy v mužském kolektivu. Práce je tedy do jisté míry autoetnografií. Svůj výzkum jsem soustředila na pražskou neromskou kapelu Sylvanio Orchestra, která hraje gypsy jazz. Popisuji, jak vypadají jejich performance, převážně jam sessiony (tedy participativní performance) a jaké mechanismy v nich fungují. Jednou ze základních charakteristik žánru je virtuozita a s ní úzce souvisí soutěživost. Skupina se zvenku jeví poněkud nepřístupnou, což je způsobeno převážně intelektuálními hudebními kódy, které jsou pro outsidera neprůhledné a které souvisí s virtuozitou pro gypsy jazz typickou. Domnívám se, že virtuozita, soutěživost a další znaky gypsy jazzové performance mohou být vnímány jako maskulinní projevy. V závěru práce se pokouším vysvětlit, proč je gypsy jazz dominantně mužskou záležitostí....cs_CZ
dc.description.abstractUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague Žofie Kašparová 2014 Abstract In this ethnography I examine the gypsy jazz band Sylvanio Orchestra which is based in Prague, Czech Republic. This research consists largely of my observations at their performances, interviews with the band members as well as my personal experience of being a musician and a woman in this predominantly male collective. Thus, this essay is partly an autoethnography. The research focuses on a group of non-Roma musicians which play gypsy jazz music. I describe how their performances work, which consist mostly of jam sessions (participatory performance), and which mechanisms occur in these environments. Virtuosity is one of the main characteristics of the genre and is coupled with a sense of competitiveness. The group appears exclusive from the outside which might be caused by intellectual musical communication codes which outsiders cannot read and which are connected with the virtuosity typical in gypsy jazz. I suggest that virtuosity, competitiveness along with other characteristics of gypsy jazz performance might be perceived as masculine. Finally, I try to explain the dominance of men in gypsy jazz. key words:...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgypsy jazzen_US
dc.subjectvirtuosityen_US
dc.subjectperformanceen_US
dc.subjectmasculinityen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgypsy jazzcs_CZ
dc.subjectvirtuozitacs_CZ
dc.subjectperformancecs_CZ
dc.subjectmaskulinitacs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.titleVirtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-02
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId137402
dc.title.translatedVirtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Pragueen_US
dc.contributor.refereeJurková, Zuzana
dc.identifier.aleph001936386
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Bakalářská práce Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení autor práce: Žofie Kašparová 2014 Abstrakt V této práci etnografickou metodou zkoumám pražskou gypsy jazzovou kapelu Sylvanio Orchestra (název je kvůli zachování anonymity změněn). Ve výzkumu vycházím převážně ze svých pozorování při performancích, z rozhovorů se členy kapely i ze své osobní zkušenosti hudebnice a často jediné ženy v mužském kolektivu. Práce je tedy do jisté míry autoetnografií. Svůj výzkum jsem soustředila na pražskou neromskou kapelu Sylvanio Orchestra, která hraje gypsy jazz. Popisuji, jak vypadají jejich performance, převážně jam sessiony (tedy participativní performance) a jaké mechanismy v nich fungují. Jednou ze základních charakteristik žánru je virtuozita a s ní úzce souvisí soutěživost. Skupina se zvenku jeví poněkud nepřístupnou, což je způsobeno převážně intelektuálními hudebními kódy, které jsou pro outsidera neprůhledné a které souvisí s virtuozitou pro gypsy jazz typickou. Domnívám se, že virtuozita, soutěživost a další znaky gypsy jazzové performance mohou být vnímány jako maskulinní projevy. V závěru práce se pokouším vysvětlit, proč je gypsy jazz dominantně mužskou záležitostí....cs_CZ
uk.abstract.enUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav hudební vědy Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague Žofie Kašparová 2014 Abstract In this ethnography I examine the gypsy jazz band Sylvanio Orchestra which is based in Prague, Czech Republic. This research consists largely of my observations at their performances, interviews with the band members as well as my personal experience of being a musician and a woman in this predominantly male collective. Thus, this essay is partly an autoethnography. The research focuses on a group of non-Roma musicians which play gypsy jazz music. I describe how their performances work, which consist mostly of jam sessions (participatory performance), and which mechanisms occur in these environments. Virtuosity is one of the main characteristics of the genre and is coupled with a sense of competitiveness. The group appears exclusive from the outside which might be caused by intellectual musical communication codes which outsiders cannot read and which are connected with the virtuosity typical in gypsy jazz. I suggest that virtuosity, competitiveness along with other characteristics of gypsy jazz performance might be perceived as masculine. Finally, I try to explain the dominance of men in gypsy jazz. key words:...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantHavelková, Tereza
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990019363860106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV