Show simple item record

Death and finitude: Jaspers vs. Sartre
dc.contributor.advisorNěmec, Václav
dc.creatorChvojková, Kristýna
dc.date.accessioned2017-05-27T11:20:34Z
dc.date.available2017-05-27T11:20:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69899
dc.description.abstractBakalářská práce "Smrt a konečnost: Jaspers vs. Sartre " srovnává pojetí problematiky lidské smrti a především smrtelnosti v díle J.-P. Sartra a K. Jasperse. Přestože oba autoři bývají označováni za existencialisty, jejich postoje k tématu smrti jsou velmi odlišné. Sartre vylučuje možnost vztahování se ke své vlastní smrti z toho důvodu, že smrt nemá místo ve struktuře bytí pro sebe, z čehož plyne, že nemůže mít pro člověka žádný smysl, zatímco podle Jasperse se ke smrti může člověk vztahovat v úzkosti v mezních situacích. To, že situacím čelí a nezastírá si svou smrtelnost, vede k rozlišení toho, co nemá v ohledu na časovou konečnost člověka smysl, a existenciálních momentů, které stojí nad časem a zachovávají si svou hodnotu bez ohledu na smrt. Díky uvědomění své smrtelnosti člověk aktualizuje svou existenci, stává se tedy více sám sebou. Ze Sartrova pojetí naopak vyplývá, že člověk vůbec nemůže o své smrtelnosti vědět - přesto však pociťuje strach z toho, že ho druzí po smrti zbaví svobody. Jaspers oproti Sartrovi pojímá já jako vícedimenzionální entitu, což mu umožňuje připsat smrti smysl. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor's thesis "Death and Finitude: Jaspers vs. Sartre" compares the accounts of human death and, above all, mortality in the work of J.-P. Sartre and K. Jaspers. Although both authors are often seen as existentialist philosophers, their attitudes toward death are very different. According to Sartre, man cannot relate to their own death because death does not belong in any way into the structure of being-for- itself, which means that it cannot have any sense for them. On the contrary, according to Jaspers, a human being can relate to their death through anxiety in boundary situations. Their facing the situation without trying to cloud their mortality results into their capability to differentiate between the things that are not valuable with regard to temporal finitude of human life, and existential moments above time that have a value that does not disappear with death. As a result of becoming conscious of their mortality, man actualizes their existence, becoming thus more "themselves". Contrarily, Sartre's account leads to the conclusion that man cannot be aware of their mortality - nevertheless, they are afraid of being deprived of their freedom after their death by the others. Unlike Sartre, Jaspers sees the self as a multidimensional entity, which makes it possible to say that death has a...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsmrtcs_CZ
dc.subjectsmrtelnostcs_CZ
dc.subjectexistencecs_CZ
dc.subjectcs_CZ
dc.subjectJean-Paul Sartrecs_CZ
dc.subjectKarl Jasperscs_CZ
dc.subjectkonečnostcs_CZ
dc.subjectexistencialismuscs_CZ
dc.subjectDeathen_US
dc.subjectMortalityen_US
dc.subjectExistenceen_US
dc.subjectSelfen_US
dc.subjectJean-Paul Sartreen_US
dc.subjectKarl Jaspersen_US
dc.subjectFinitudeen_US
dc.subjectExistentialismen_US
dc.titleSmrt a konečnost: Jaspers vs. Sartrecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId113379
dc.title.translatedDeath and finitude: Jaspers vs. Sartreen_US
dc.contributor.refereeKouba, Pavel
dc.identifier.aleph001852043
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce "Smrt a konečnost: Jaspers vs. Sartre " srovnává pojetí problematiky lidské smrti a především smrtelnosti v díle J.-P. Sartra a K. Jasperse. Přestože oba autoři bývají označováni za existencialisty, jejich postoje k tématu smrti jsou velmi odlišné. Sartre vylučuje možnost vztahování se ke své vlastní smrti z toho důvodu, že smrt nemá místo ve struktuře bytí pro sebe, z čehož plyne, že nemůže mít pro člověka žádný smysl, zatímco podle Jasperse se ke smrti může člověk vztahovat v úzkosti v mezních situacích. To, že situacím čelí a nezastírá si svou smrtelnost, vede k rozlišení toho, co nemá v ohledu na časovou konečnost člověka smysl, a existenciálních momentů, které stojí nad časem a zachovávají si svou hodnotu bez ohledu na smrt. Díky uvědomění své smrtelnosti člověk aktualizuje svou existenci, stává se tedy více sám sebou. Ze Sartrova pojetí naopak vyplývá, že člověk vůbec nemůže o své smrtelnosti vědět - přesto však pociťuje strach z toho, že ho druzí po smrti zbaví svobody. Jaspers oproti Sartrovi pojímá já jako vícedimenzionální entitu, což mu umožňuje připsat smrti smysl. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis "Death and Finitude: Jaspers vs. Sartre" compares the accounts of human death and, above all, mortality in the work of J.-P. Sartre and K. Jaspers. Although both authors are often seen as existentialist philosophers, their attitudes toward death are very different. According to Sartre, man cannot relate to their own death because death does not belong in any way into the structure of being-for- itself, which means that it cannot have any sense for them. On the contrary, according to Jaspers, a human being can relate to their death through anxiety in boundary situations. Their facing the situation without trying to cloud their mortality results into their capability to differentiate between the things that are not valuable with regard to temporal finitude of human life, and existential moments above time that have a value that does not disappear with death. As a result of becoming conscious of their mortality, man actualizes their existence, becoming thus more "themselves". Contrarily, Sartre's account leads to the conclusion that man cannot be aware of their mortality - nevertheless, they are afraid of being deprived of their freedom after their death by the others. Unlike Sartre, Jaspers sees the self as a multidimensional entity, which makes it possible to say that death has a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV