Vytváření představ zlomku na 1. stupni ZŠ
Creating images of fraction at the elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69514Identifiers
Study Information System: 118910
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Macháčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zlomek, propedeutika, modely, reprezentace, primární vzdělávání, kurikulární dokumentyKeywords (English)
Fraction, propaedeutic, models, representation, primary education, curriculaDiplomová práce Vytváření představ zlomku na 1. stupni základní školy je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část diplomové práce vymezuje učivo o zlomcích v kurikulárních dokumentech, zabývá se pojmem matematická gramotnost, seznamuje se základními pojmy, které se týkají učiva o zlomcích a propedeutikou zlomku na 1. stupni základní školy. Praktická část je rozdělena do dvou částí, předvýzkum a následný výzkum. Cílem předvýzkumu je zmapování znalostí žáků o zlomcích na 1. stupni základní školy v porovnání s odbornými znalostmi uvedenými v teoretické části. Výzkumná část je zaměřena na ověření závěrů vyplývajících z předvýzkumu a to upřednostňování modelu kruh před ostatními modely. Dále zjišťuje to, zda jsou žáci průběžně seznamováni i s jinými modely (úsečka, obdélník, soubor předmětů). Klíčová slova Zlomek, propedeutika, modely, reprezentace, primární vzdělávání, kurikulární dokumenty.
This thesis "Creating images of fraction at the elementary school" is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the subject matter of fractions in curriculum, deals with a mathematical literacy concept and introduces basic conceptions related to fractions and propaedeutic of fractions at the Primary School. The practical part consists of a preparatory research and a consequential research. The goal of the preparatory research is fractions knowledge mapping on Primary School pupils comparing to an expert knowledge acquired in the theoretical part. The consequential research focuses on confirming results of the preparatory research, respectively preferring the circle model off other models. It also checks if pupils get acquainted with other models (line segment, rectangle, and set of discrete objects). Key words Fraction, propaedeutic, models, representation, primary education, curricula.