Vytváření představ zlomku na 1. stupni ZŠ
Creating images of fraction at the elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69514Identifikátory
SIS: 118910
Kolekce
- Kvalifikační práce [16856]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macháčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
2. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zlomek, propedeutika, modely, reprezentace, primární vzdělávání, kurikulární dokumentyKlíčová slova (anglicky)
Fraction, propaedeutic, models, representation, primary education, curriculaDiplomová práce Vytváření představ zlomku na 1. stupni základní školy je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část diplomové práce vymezuje učivo o zlomcích v kurikulárních dokumentech, zabývá se pojmem matematická gramotnost, seznamuje se základními pojmy, které se týkají učiva o zlomcích a propedeutikou zlomku na 1. stupni základní školy. Praktická část je rozdělena do dvou částí, předvýzkum a následný výzkum. Cílem předvýzkumu je zmapování znalostí žáků o zlomcích na 1. stupni základní školy v porovnání s odbornými znalostmi uvedenými v teoretické části. Výzkumná část je zaměřena na ověření závěrů vyplývajících z předvýzkumu a to upřednostňování modelu kruh před ostatními modely. Dále zjišťuje to, zda jsou žáci průběžně seznamováni i s jinými modely (úsečka, obdélník, soubor předmětů). Klíčová slova Zlomek, propedeutika, modely, reprezentace, primární vzdělávání, kurikulární dokumenty.
This thesis "Creating images of fraction at the elementary school" is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the subject matter of fractions in curriculum, deals with a mathematical literacy concept and introduces basic conceptions related to fractions and propaedeutic of fractions at the Primary School. The practical part consists of a preparatory research and a consequential research. The goal of the preparatory research is fractions knowledge mapping on Primary School pupils comparing to an expert knowledge acquired in the theoretical part. The consequential research focuses on confirming results of the preparatory research, respectively preferring the circle model off other models. It also checks if pupils get acquainted with other models (line segment, rectangle, and set of discrete objects). Key words Fraction, propaedeutic, models, representation, primary education, curricula.