Show simple item record

The child's personality and beginning attending a nursery school
dc.creatorZradičková Šafránková, Karla
dc.date.accessioned2018-10-29T19:10:07Z
dc.date.available2018-10-29T19:10:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68671
dc.description.abstractModerujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Za jeden z takových vývojových úkolů lze považovat přechod, tranzici z rodinného prostředí do mateřské školy. Tranzice může být jednou z největších výzev jak pro dítě, tak i pro rodinu a pedagogy, protože nezahrnuje pouze jednu změnu, ale funguje v interakci různých změn. Cílem našeho výzkumu je zjistit vývoj resilience v jednom z prvních významných tranzitorních momentů v životě dítěte, jakým je vstup do mateřské školy a podíl autoregulace na tomto procesu. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Problematika se vzhledem k zaměření na adaptaci dítěte na vzdělávací systém dotýká také otázky autoregulace, která je v našem kulturním kontextu významnou složkou úspěšného zvládnutí nároků výkonové společnosti na dítě. Další významný aspekt, podílející se na úspěšné adaptaci, je bezesporu psychická odolnost dítěte, ve smyslu schopnosti účinně se vypořádat se stresem a nepřízní. Ohniskem našeho výzkumu jsou děti předškolního věku (tři až šest let), které se adaptují na nové prostředí mateřské školy. Do tohoto prostředí přicházejí děti z rodiny. Počátek docházky do mateřské školy a vývojové úkoly s ním spojené považujeme za klíčové...cs_CZ
dc.description.abstractThe ability of autoregulation of an individual is a process which moderates coping with social demands. The transition from family environment to a nursery school can be considered one of such developmental tasks. This transition may become one of the major challenges both for the child and family, and also for the pedagogues, since it does not involve solely one change, but rather functions in the interaction of various changes. The aim of our research is to determine the development of resilience during one of the first significant transient moments in a child's life, such as admission to a nurser school, and also significance of autoregulation in this process. Theoretical foundations of our research project consist of the concept of resilience based on social cognitive theory. Given the focus on the adaptation of a child to education system, the issue also includes the question of autoregulation, which in our cultural context is an important component of successful coping with social demands. Another important aspect involved in the successful adaptation is undoubtedly the psychological resilience of a child, in terms of the ability to effectively deal with stress and adversity. The focus of our research are preschool children (three to six years), adapting to the new environment of a nursery...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttransitionen_US
dc.subjectresilienceen_US
dc.subjecttranzicecs_CZ
dc.subjectresiliencecs_CZ
dc.titleOsobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školycs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-04-08
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId162090
dc.title.translatedThe child's personality and beginning attending a nursery schoolen_US
dc.contributor.refereeHoráková Hoskovcová, Simona
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
dc.identifier.aleph001991706
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csModerujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Za jeden z takových vývojových úkolů lze považovat přechod, tranzici z rodinného prostředí do mateřské školy. Tranzice může být jednou z největších výzev jak pro dítě, tak i pro rodinu a pedagogy, protože nezahrnuje pouze jednu změnu, ale funguje v interakci různých změn. Cílem našeho výzkumu je zjistit vývoj resilience v jednom z prvních významných tranzitorních momentů v životě dítěte, jakým je vstup do mateřské školy a podíl autoregulace na tomto procesu. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Problematika se vzhledem k zaměření na adaptaci dítěte na vzdělávací systém dotýká také otázky autoregulace, která je v našem kulturním kontextu významnou složkou úspěšného zvládnutí nároků výkonové společnosti na dítě. Další významný aspekt, podílející se na úspěšné adaptaci, je bezesporu psychická odolnost dítěte, ve smyslu schopnosti účinně se vypořádat se stresem a nepřízní. Ohniskem našeho výzkumu jsou děti předškolního věku (tři až šest let), které se adaptují na nové prostředí mateřské školy. Do tohoto prostředí přicházejí děti z rodiny. Počátek docházky do mateřské školy a vývojové úkoly s ním spojené považujeme za klíčové...cs_CZ
uk.abstract.enThe ability of autoregulation of an individual is a process which moderates coping with social demands. The transition from family environment to a nursery school can be considered one of such developmental tasks. This transition may become one of the major challenges both for the child and family, and also for the pedagogues, since it does not involve solely one change, but rather functions in the interaction of various changes. The aim of our research is to determine the development of resilience during one of the first significant transient moments in a child's life, such as admission to a nurser school, and also significance of autoregulation in this process. Theoretical foundations of our research project consist of the concept of resilience based on social cognitive theory. Given the focus on the adaptation of a child to education system, the issue also includes the question of autoregulation, which in our cultural context is an important component of successful coping with social demands. Another important aspect involved in the successful adaptation is undoubtedly the psychological resilience of a child, in terms of the ability to effectively deal with stress and adversity. The focus of our research are preschool children (three to six years), adapting to the new environment of a nursery...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990019917060106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV