dc.contributor.advisor | Chytilová, Julie | |
dc.creator | Pažitka, Marek | |
dc.date.accessioned | 2020-02-14T14:40:41Z | |
dc.date.available | 2020-02-14T14:40:41Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/68658 | |
dc.description.abstract | Previous research has uncovered a large, positive and causal link between education and health. This paper is devoted to examining the topic in the former Czechoslovakia. My analysis is conducted on a data set pooled from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE). I utilize a continuum of ages at school entry, caused by the use of a single school cut-off, to identify the effect of education on health, which is uniquely created from the PCA method and using 30 questions of the SHARE. Therefore, I apply instrumental variable approach with a month of birth as an instrument for education. The results from the first-stage suggest that the instrument is not valid, since a correlation between the instrumental (Month of birth) and the instrumented variable (education) is very low and insignificant. The results remain insignificant even after adjusting for different measures of education, health, institutional changes or heterogeneous effects. As the most probable cause, I state the inability to control for non-compliers in my instrumental variable regressions. As a consequence, all the results regarding the link between education and health are inconclusive. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.description.abstract | Velká, pozitivní a kauzalní souvislost mezi vzděláním a zdravím člověka byla odhalena předchozím výzkumem. Tato studie se věnuje analýze tohoto vztahu v bývalém Československu. V mojí práci jsem využil soubory dat získané z průzkumu Survey of Health, Ageing, and Retirement in Europe (SHARE). Užívání jednoho ročního termínu pro nástup dětí do školy způsobuje continuum věku v této době, což lze využit pro identifikaci vlivu vzdělání na zdraví, které je v mé praci unikátně vytvořeno pomocí metody principálních komponentů z 30 různých otázek z SHARE. Při analýze jsem použil metodu instrumentalní proměnné, která je v mém případě měsíc narození. Nicméně, výsledky z prvního kola této metody naznačují, že instrumentalní proměnná není platná, protože korelace mezi měsícem narození a vzděláním je velmi nízká a nevýznamná. Toto platí i po změně proměnné pro vzdělaní i zdraví nebo po kontrole institutionalních změn, případně po povolení heterogeních efektů. Jako nejpravděpodobnější příčina se jeví fakt, že jsem s použitými daty nebyl schopen kontrolovat pro tkz. "non-compliers". Důsledkem toho je, že všechny výsledky týkající se souvislosti mezi vzděláním a zdravím jsou neprůkazné. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | health | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | birth month | en_US |
dc.subject | relative maturity effect | en_US |
dc.subject | zdraví | cs_CZ |
dc.subject | vzdělaní | cs_CZ |
dc.subject | měsíc narození | cs_CZ |
dc.subject | efekt relativní vyspelosti | cs_CZ |
dc.title | Effect of education on health: The Czech Republic case | en_US |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-03-23 | |
dc.description.department | Institut ekonomických studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Economic Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 162184 | |
dc.title.translated | Vliv vzdělání na zdraví: Případová studie České republiky | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Bauer, Michal | |
dc.identifier.aleph | 001989105 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekonomie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics | en_US |
thesis.degree.program | Ekonomické teorie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics | en_US |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Institut ekonomických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Institute of Economic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomické teorie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Velká, pozitivní a kauzalní souvislost mezi vzděláním a zdravím člověka byla odhalena předchozím výzkumem. Tato studie se věnuje analýze tohoto vztahu v bývalém Československu. V mojí práci jsem využil soubory dat získané z průzkumu Survey of Health, Ageing, and Retirement in Europe (SHARE). Užívání jednoho ročního termínu pro nástup dětí do školy způsobuje continuum věku v této době, což lze využit pro identifikaci vlivu vzdělání na zdraví, které je v mé praci unikátně vytvořeno pomocí metody principálních komponentů z 30 různých otázek z SHARE. Při analýze jsem použil metodu instrumentalní proměnné, která je v mém případě měsíc narození. Nicméně, výsledky z prvního kola této metody naznačují, že instrumentalní proměnná není platná, protože korelace mezi měsícem narození a vzděláním je velmi nízká a nevýznamná. Toto platí i po změně proměnné pro vzdělaní i zdraví nebo po kontrole institutionalních změn, případně po povolení heterogeních efektů. Jako nejpravděpodobnější příčina se jeví fakt, že jsem s použitými daty nebyl schopen kontrolovat pro tkz. "non-compliers". Důsledkem toho je, že všechny výsledky týkající se souvislosti mezi vzděláním a zdravím jsou neprůkazné. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | Previous research has uncovered a large, positive and causal link between education and health. This paper is devoted to examining the topic in the former Czechoslovakia. My analysis is conducted on a data set pooled from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE). I utilize a continuum of ages at school entry, caused by the use of a single school cut-off, to identify the effect of education on health, which is uniquely created from the PCA method and using 30 questions of the SHARE. Therefore, I apply instrumental variable approach with a month of birth as an instrument for education. The results from the first-stage suggest that the instrument is not valid, since a correlation between the instrumental (Month of birth) and the instrumented variable (education) is very low and insignificant. The results remain insignificant even after adjusting for different measures of education, health, institutional changes or heterogeneous effects. As the most probable cause, I state the inability to control for non-compliers in my instrumental variable regressions. As a consequence, all the results regarding the link between education and health are inconclusive. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990019891050106986 | |