Show simple item record

Perceptual sensitivity to music and speech stimuli in the frequency and temporal domains
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorLukeš, David
dc.date.accessioned2017-05-27T06:53:31Z
dc.date.available2017-05-27T06:53:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68500
dc.description.abstractPráce se zabývá percepční citlivostí na jemné frekvenční a temporální manipulace v ře- čových, hudebních a smíšených stimulech. Vychází z předpokladu, že by citlivost jedince na variace ve všech třech typech stimulů měla být podobná (tj. měla by zde existovat korelace), neboť zjištění z oblasti evoluční biologie, neurověd, psychologie i experimentál- ní fonetiky ukazují na poměrně výrazné propojení mechanismů percepce v řeči a hudbě. Metodou poslechového testu se podařilo odhalit převážně středně silné korelace, přičemž usuzujeme, že za použití syntakticky méně složitých stimulů řečových i hudebních, které by kladly větší důraz na základní citlivost a nevyžadovaly, aby byla současně provede- na komplexnější syntaktická analýza stimulu, by bylo možné zjistit korelaci robustnější. Vliv předchozího lingvistického vzdělání na výkon v testu byl zanedbatelný, zato vliv hu- dební praxe poměrně značný, a to zejména v hudební a smíšené části. I to hovoří pro zjednodušení zejména hudebních stimulů v budoucím výzkumu. Klíčová slova: hudba, řeč, percepce, citlivost, korelacecs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this thesis is perceptual sensitivity with respect to subtle frequency-based and temporal manipulations in speech, music and mixed stimuli. We hypothesize that an individual's sensitivity to variation in all three types of stimuli should be similar (i.e. a correlation should exist), seeing that findings in evolutionary biology, neurosciences, psy- chology and experimental phonetics are pointing towards a relatively strong link between the mechanisms of perception in speech and music. Our listening experiment revealed mostly intermediate correlations; additionally, we argue that by employing syntactically less complicated stimuli, which would target specifically fundamental sensitivity without requiring a complex syntactic analysis in parallel, even more robust correlations could be obtained. While the influence of prior formal linguistic education on performance in the test was negligible, the influence of musical experience was considerable, which lends further support to the idea of simplifying especially the music stimuli in future research. Key words: music, speech, perception, sensitivity, correlationen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecthudbacs_CZ
dc.subjectřečcs_CZ
dc.subjectpercpeční citlivostcs_CZ
dc.subjectzákladní frekvencecs_CZ
dc.subjecttrvání akustické událostics_CZ
dc.subjectkorelacecs_CZ
dc.subjectmusicen_US
dc.subjectspeechen_US
dc.subjectperceptual sensitivityen_US
dc.subjectfundamental frequencyen_US
dc.subjectacoustic event durationen_US
dc.subjectcorrelationen_US
dc.titlePercepční citlivost ve frekvenční a temporální doméně u hudebních a řečových stimulůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-11
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId137153
dc.title.translatedPerceptual sensitivity to music and speech stimuli in the frequency and temporal domainsen_US
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
dc.identifier.aleph001852462
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistika - Fonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studies - Phoneticsen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistika - Fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studies - Phoneticsen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá percepční citlivostí na jemné frekvenční a temporální manipulace v ře- čových, hudebních a smíšených stimulech. Vychází z předpokladu, že by citlivost jedince na variace ve všech třech typech stimulů měla být podobná (tj. měla by zde existovat korelace), neboť zjištění z oblasti evoluční biologie, neurověd, psychologie i experimentál- ní fonetiky ukazují na poměrně výrazné propojení mechanismů percepce v řeči a hudbě. Metodou poslechového testu se podařilo odhalit převážně středně silné korelace, přičemž usuzujeme, že za použití syntakticky méně složitých stimulů řečových i hudebních, které by kladly větší důraz na základní citlivost a nevyžadovaly, aby byla současně provede- na komplexnější syntaktická analýza stimulu, by bylo možné zjistit korelaci robustnější. Vliv předchozího lingvistického vzdělání na výkon v testu byl zanedbatelný, zato vliv hu- dební praxe poměrně značný, a to zejména v hudební a smíšené části. I to hovoří pro zjednodušení zejména hudebních stimulů v budoucím výzkumu. Klíčová slova: hudba, řeč, percepce, citlivost, korelacecs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is perceptual sensitivity with respect to subtle frequency-based and temporal manipulations in speech, music and mixed stimuli. We hypothesize that an individual's sensitivity to variation in all three types of stimuli should be similar (i.e. a correlation should exist), seeing that findings in evolutionary biology, neurosciences, psy- chology and experimental phonetics are pointing towards a relatively strong link between the mechanisms of perception in speech and music. Our listening experiment revealed mostly intermediate correlations; additionally, we argue that by employing syntactically less complicated stimuli, which would target specifically fundamental sensitivity without requiring a complex syntactic analysis in parallel, even more robust correlations could be obtained. While the influence of prior formal linguistic education on performance in the test was negligible, the influence of musical experience was considerable, which lends further support to the idea of simplifying especially the music stimuli in future research. Key words: music, speech, perception, sensitivity, correlationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
dc.identifier.lisID990018524620106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV