Show simple item record

Effects of colour, shape, and pattern contrast of prey on discrimination learning in avian predators
dc.contributor.advisorExnerová, Alice
dc.creatorKišelová, Martina
dc.date.accessioned2017-05-27T06:47:26Z
dc.date.available2017-05-27T06:47:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68471
dc.description.abstractAposematismus je fenomén, v němž kořist signalizuje svojí nevýhodnost skrze nápadný a dobře zapamatovatelný signál. Tyto vizuální signály jsou složeny z několika komponent, z nichž nejvýznamnější jsou jasné barvy a kontrastující vnitřní pattern. Cílem této práce je porovnat obtížnost několika diskriminačních podnětů, které se shodují s komponenty aposematického varovného zbarvení u reálných živočichů. V experimentu byly testovány dospělé i naivní sýkory koňadry (Parus major), kterým byla v diskriminační úloze předkládána umělá kořist v podobě papírových ploštic. Tyto ploštice se mohly lišit buď v barvě, tvaru nebo ve vnitřním kontrastu. Každá z těchto komponent byla testována zvlášť, aby se zajistilo, že naučení/nenaučení diskriminační úlohy závisí na obtížnosti dané komponenty. Z výsledků vyplývá, že se ptáci naučili diskriminační úlohu, pokud mohli použít jako vodítko barvu nebo kontrast, ale v případě tvaru nebyli úspěšní. Tyto výsledky podporují představu, že nejsnažší diskriminační prvek je barva. Naopak překvapivý byl výsledek v úloze podle kontrastu, kde se doposud předpokládalo, že se ptáci nedokáží naučit úlohu, pokud je jediným vodítkem rozdíl v kontrastu. Tato práce přináší nejen první srovnatelné porovnání obtížnosti různých komponentů nápadného vzoru u aposematických živočichů, ale...cs_CZ
dc.description.abstractAposematism is a phenomenon in which noxious animals signal their unprofitability to predators by using conspicuous and contrasting visual signals. These visual signals are composed from several components, with the most important being bright colours and contrasting internal patterns. To compare the difficulty of several discriminative stimuli that consist with components of aposematic warning colouration in live animals, experiments were conducted with naive and adult Great Tits (Parus major). The Great Tits were presented with artificial prey, in the form of paper bugs, with the use of a sequential discrimination task; the bugs used differed in colour, shape or internal contrast. Each of the components were tested separately to ensure that the learned or unlearned discrimination task was dependant on the difficulty of the component. The results showed that the birds learned discrimination task when they could use colour or contrast as a cue but if the cue was shaped, they were not successful. These results support the hypothesis that the obvious discriminatory element was colour. Nevertheless, a surprising result emerged when using the discriminatory element of contrast as it was believed that birds are unable to learn the task if they can discriminate only by one contrast. This study not only...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleVliv barvy, tvaru a kontrastnosti kresby kořisti na diskriminační učení ptačích predátorůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-16
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId130652
dc.title.translatedEffects of colour, shape, and pattern contrast of prey on discrimination learning in avian predatorsen_US
dc.contributor.refereeKleisner, Karel
dc.identifier.aleph001862685
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZoologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enZoologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAposematismus je fenomén, v němž kořist signalizuje svojí nevýhodnost skrze nápadný a dobře zapamatovatelný signál. Tyto vizuální signály jsou složeny z několika komponent, z nichž nejvýznamnější jsou jasné barvy a kontrastující vnitřní pattern. Cílem této práce je porovnat obtížnost několika diskriminačních podnětů, které se shodují s komponenty aposematického varovného zbarvení u reálných živočichů. V experimentu byly testovány dospělé i naivní sýkory koňadry (Parus major), kterým byla v diskriminační úloze předkládána umělá kořist v podobě papírových ploštic. Tyto ploštice se mohly lišit buď v barvě, tvaru nebo ve vnitřním kontrastu. Každá z těchto komponent byla testována zvlášť, aby se zajistilo, že naučení/nenaučení diskriminační úlohy závisí na obtížnosti dané komponenty. Z výsledků vyplývá, že se ptáci naučili diskriminační úlohu, pokud mohli použít jako vodítko barvu nebo kontrast, ale v případě tvaru nebyli úspěšní. Tyto výsledky podporují představu, že nejsnažší diskriminační prvek je barva. Naopak překvapivý byl výsledek v úloze podle kontrastu, kde se doposud předpokládalo, že se ptáci nedokáží naučit úlohu, pokud je jediným vodítkem rozdíl v kontrastu. Tato práce přináší nejen první srovnatelné porovnání obtížnosti různých komponentů nápadného vzoru u aposematických živočichů, ale...cs_CZ
uk.abstract.enAposematism is a phenomenon in which noxious animals signal their unprofitability to predators by using conspicuous and contrasting visual signals. These visual signals are composed from several components, with the most important being bright colours and contrasting internal patterns. To compare the difficulty of several discriminative stimuli that consist with components of aposematic warning colouration in live animals, experiments were conducted with naive and adult Great Tits (Parus major). The Great Tits were presented with artificial prey, in the form of paper bugs, with the use of a sequential discrimination task; the bugs used differed in colour, shape or internal contrast. Each of the components were tested separately to ensure that the learned or unlearned discrimination task was dependant on the difficulty of the component. The results showed that the birds learned discrimination task when they could use colour or contrast as a cue but if the cue was shaped, they were not successful. These results support the hypothesis that the obvious discriminatory element was colour. Nevertheless, a surprising result emerged when using the discriminatory element of contrast as it was believed that birds are unable to learn the task if they can discriminate only by one contrast. This study not only...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV