Postupy vedoucí k propojení komunikační, jazykové a literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Methods leading to the connection of communicative, linguistic and literary component at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68368Identifikátory
SIS: 148229
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hník, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
procesy čtení, procesy psaní, sloh, gramatika, účinné metody, propojování výchovKlíčová slova (anglicky)
processes of reading and writing, style, grammar, effective methods, integration of subdisciplinsNÁZEV: Postupy vedoucí k propojení komunikační, jazykové a literární výchovy na 1. stupni ZŠ AUTOR: Anna Šušmáková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Ondřej Hausenblas ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je zmapování a návrh postupů vedoucích k propojení komunikační, jazykové a literární výchovy na 1. stupni ZŠ. Inspiruji se postupy existujícími, ale i potencionálními. Práce vyjasňuje orientaci v souvislostech tří výchov, objasňuje, čím a jak která výchova napomáhá druhým dvěma a jak k sobě v přirozeném dorozumívání i čtenářství žáka patří. Práce uvádí možnosti a přínosy a identifikuje požadavky, které takové integrující pojetí a postupy výuky kladou na učitele i na žáka. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy a cíle, od kterých se práce odvíjí. Práce analyzuje pojetí a vztah tří výchov vyučovacího předmětu v RVP a eviduje, jak odlišně je chápou a realizují různé projekty nebo objasňují jiné dokumenty. V praktické části jsou uvedeny polostrukturované rozhovory se zástupci daných škol a nosná témata, která z rozhovorů vyplynula. Výsledkem práce je pokus o vytvoření vlastní osnovy, která vznikla porovnáním vymezených cílů. KLÍČOVÁ SLOVA: Cíl, propojení, komunikace, český jazyk, literatura, 1. stupeň, pojetí předmětu, výukové postupy
TITLE: Methods leading to the connection of communicative, linguistic and literary component at primary school AUTHOR: Anna Šušmáková DEPARTMENT: Czech literature department SUPERVISOR: PhDr. Ondřej Hausenblas ABSTRACT: The aim of this thesis is to map and suggest procedures leading to connection of communication, linguistic and literary education at lower primary school. I find inspiration in both existing and potential procedures. The work helps in orientation in connections of three educations, makes clear how each education helps the other two and how they in pupil`s natural communication and reading belong together. The work considers possibilities and benefits and identifies demands, which such integrating conception and procedures make on teachers and pupils. In the theoretical part the thesis analyses conception and relation of the three educations in Framework Education Programme (RVP) and explores how differently they are understood and used at some schools and by some teachers. The practical part presents semi- structured interviews with the school representatives. The goal of this was creating an exploratory probe, which reveals how realistic are the proposed outcome and lesson changes. The probe also shows desired changes with teachers and the project itself. Finally, the work proposes initial...