Show simple item record

Children's knowledge of words associated with Christmas
dc.contributor.advisorChejnová, Pavla
dc.creatorKoudelková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-05-27T06:22:13Z
dc.date.available2017-05-27T06:22:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68348
dc.description.abstractdiplomové práce Znají děti význam slov spojených s Vánoci? Tato diplomová práce se zabývá tématem vánočních svátků, a to zejména z pohledu dětí. Představuje vznik a vývoj slavení Vánoc, seznamuje s některými zvyky, předkládá k porovnání různé vánoční písně a koledy a prezentuje na nich vývoj slovní zásoby, která se s Vánoci pojí. Dále je stručně nastíněn vývoj dětské slovní zásoby. V praktické části si práce klade za cíl zodpovědět otázku, která slova související s Vánoci znají děti ve věku 9 - 12 let. Z tohoto důvodu byl sestaven dotazník čítající deset pojmů, které měly děti za úkol vysvětlit. Z výsledků výzkumu vyplývá, že děti mají zřejmě poměrně dobrou pasivní znalost běžně používaných slov spojených s Vánoci, nicméně v mnoha případech jim činí potíže tuto znalost aktivně prokázat, tj. daná slova definovat, vysvětlit. Obecně se popisovat význam slov dařilo přesněji dívkám než chlapcům. Co se týče slov spojených přímo s náboženským významem Vánoc, prokázaly děti navštěvující církevní školu větší znalost než děti ze státních škol. Srovnání podle věku dětí neprokázalo významné rozdíly mezi znalostmi mladších a starších respondentů. Největší přínos práce spočívá ve shrnutí tématu a systematizaci dětských odpovědí, což může posloužit jako podklad k hlubšímu zkoumání dané oblasti.cs_CZ
dc.description.abstractof thesis children's knowledges of words accociated with Christmas The thesis is concerned with Christmas traditions, particularly from the point of view of children. The thesis presents the evolution of Christmas celebrations, some of the traditions, and it also compares certain Christmas songs and carols, and thus demonstrates the evolution of Christmas related vocabulary. Furthermore, the thesis also presents a brief overview of the evolution of children's vocabulary. In the practical part, the thesis attempts to answer the question of which Christmas related words children aged 9 - 12 years are familiar with. For the purpose of this practical research, the author of the thesis created a questionnaire containing 10 specific Christmas related words that children were asked to explain. The research results show that children seem to have a relatively good passive knowledge of commonly used words associated with Christmas, but in many cases they find it difficult to actively demonstrate this knowledge, i.e. to define, explain those words. In general, the girls describe the meaning of words better than boys. Children attending religious schools have apparently greater knowledge of words associated with religious meaning of Christmas than children from state schools. Comparison of age do not show...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectHistorie Vánoc. Vánoční zvyky. Slova spojená s Vánoci. Slovní zásoba dětícs_CZ
dc.subjectHistory of Christmas. Christmas traditions. Words associated with Christmas. The vocabulary of childrenen_US
dc.titleZnají děti význam slov spojených s Vánoci?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-20
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId145273
dc.title.translatedChildren's knowledge of words associated with Christmasen_US
dc.contributor.refereePalkosková, Olga
dc.identifier.aleph002001221
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csdiplomové práce Znají děti význam slov spojených s Vánoci? Tato diplomová práce se zabývá tématem vánočních svátků, a to zejména z pohledu dětí. Představuje vznik a vývoj slavení Vánoc, seznamuje s některými zvyky, předkládá k porovnání různé vánoční písně a koledy a prezentuje na nich vývoj slovní zásoby, která se s Vánoci pojí. Dále je stručně nastíněn vývoj dětské slovní zásoby. V praktické části si práce klade za cíl zodpovědět otázku, která slova související s Vánoci znají děti ve věku 9 - 12 let. Z tohoto důvodu byl sestaven dotazník čítající deset pojmů, které měly děti za úkol vysvětlit. Z výsledků výzkumu vyplývá, že děti mají zřejmě poměrně dobrou pasivní znalost běžně používaných slov spojených s Vánoci, nicméně v mnoha případech jim činí potíže tuto znalost aktivně prokázat, tj. daná slova definovat, vysvětlit. Obecně se popisovat význam slov dařilo přesněji dívkám než chlapcům. Co se týče slov spojených přímo s náboženským významem Vánoc, prokázaly děti navštěvující církevní školu větší znalost než děti ze státních škol. Srovnání podle věku dětí neprokázalo významné rozdíly mezi znalostmi mladších a starších respondentů. Největší přínos práce spočívá ve shrnutí tématu a systematizaci dětských odpovědí, což může posloužit jako podklad k hlubšímu zkoumání dané oblasti.cs_CZ
uk.abstract.enof thesis children's knowledges of words accociated with Christmas The thesis is concerned with Christmas traditions, particularly from the point of view of children. The thesis presents the evolution of Christmas celebrations, some of the traditions, and it also compares certain Christmas songs and carols, and thus demonstrates the evolution of Christmas related vocabulary. Furthermore, the thesis also presents a brief overview of the evolution of children's vocabulary. In the practical part, the thesis attempts to answer the question of which Christmas related words children aged 9 - 12 years are familiar with. For the purpose of this practical research, the author of the thesis created a questionnaire containing 10 specific Christmas related words that children were asked to explain. The research results show that children seem to have a relatively good passive knowledge of commonly used words associated with Christmas, but in many cases they find it difficult to actively demonstrate this knowledge, i.e. to define, explain those words. In general, the girls describe the meaning of words better than boys. Children attending religious schools have apparently greater knowledge of words associated with religious meaning of Christmas than children from state schools. Comparison of age do not show...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV